
 1

Revista Presei CNA_5 decembrie 2007 
 
 
NewsIn 
Un raport CNA arată că posturile TV şi radio comit greşeli gramaticale pe crawl dar şi în 
emisiuni 
 
Posturile TV şi radio comit greşeli gramaticale în textele prezentate pe crawl şi în emisiunile 
difuzate, informează raportul despre monitorizarea limbii române în audiovizual, realizat de 
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) şi de Institutul de Lingvistică "Iorgu Iordan - Alexandru 
Rosetti". 
"Considerăm că sunt foarte grave neglijenţele în redactarea titrărilor şi a crawlurilor, în care apar 
uneori mesaje sau cuvinte fără diacritice specifice alfabetului românesc", precizează raportul 
prezentat marţi. 
Printre greşelile subliniate de raportul realizat de CNA şi de Institutul de Lingvistică se află 
folosirea relativului "care" fără prepoziţie şi dezacordurile. "Erori gramaticale descalificante 
cultural (în ciuda marii lor frecvenţe în vorbire) sunt folosirea relativului 'care' invariabil şi fără 
prepoziţie şi dezacordurile de diferite tipuri", susţine raportul. 
Cele două instituţii au anunţat că vor prezenta un raport asemănător din trei în trei luni. 
Preşedintele CNA, Răsvan Popescu, a declarat că emisiunile care sancţionează derapaje 
lingvistice sunt, uneori, mai bune decât sancţiunile CNA. "Sper ca prezentarea acestui raport să 
aibă un efect benefic asupra posturilor de radio şi televiziune (...) Aş remarca şi o corecţie a 
breslei venită din interior. Există emisiuni care sancţionează aceste derapaje şi acestea sunt mai 
bune, uneori, decât sancţiunile date de CNA", a adăugat Răsvan Popescu. 
Raportul de monitorizare a limbii române în audiovizual a fost realizat de către CNA şi de către 
Institutul de Lingvistică "Iorgu Iordan - Alexandru Rosetti", în perioada 15 octombrie - 25 
noiembrie. Raportul a monitorizat şase posturi de radio, Radio România Actualităţi, Kiss FM, 
Europa FM, Pro FM, Radio 21 şi InfoPro şi 12 posturi de televiziune, TVR1, TVR 2, TVR Cultural, 
Antena 1, Antena 3, ProTV, Realitatea TV, Acasă, Prima TV, Naţional TV, B1 TV şi OTV.  
În data de 24 iulie, CNA a informat radiodifuzorii că va intensifica monitorizarea posturilor de 
radio şi televiziune şi că va sancţiona încălcarea regulată a normelor de exprimare. CNA le 
reamintea radiodifuzorilor că, potrivit Articolului 88 din Codul audiovizual, "radiodifuzorii au 
obligaţia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice şi morfologice ale limbii 
române, stabilite de Academia Română". 
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) este autoritatea publică autonomă, aflată sub control 
parlamentar, care reglementează activitatea radiodifuzorilor. CNA eliberează licenţe audiovizuale, 
autorizaţii de retransmisie şi decizii de autorizare audiovizuală. Reporter Cătălin Daniel Cocoş / 
Vlad Nichita 
Stiri pe scurt: 
CNA a amendat posturile B1 TV şi OTV şi i-a redus o amendă postului Naţional TV 
04 dec 2007 13:28 
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis, în şedinţa de marţi, să amendeze postul B1 
TV cu 5.000 de lei, postul OTV cu 2.500 de lei şi să reducă o amendă acordată postului Naţional 
TV, într-o şedinţă anterioară, de la 35.000 de lei la 10.000 de lei. 
CNA a somat public postul Antena 1 deoarece acesta a încălcat legislaţia privind dreptul la 
replică 
04 dec 2007 12:54 
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis, în şedinţa de marţi, să someze public postul 
Antena 1 deoarece acesta nu a respectat legislaţia audiovizuală în ceea ce priveşte acordarea 
dreptului la replică. 
 
 
Romania libera/Rl online 
Marti, 04 Decembrie 2007 
CNA semnaleaza folosirea gresita a limbii romane la TV si radio 
 
Consiliul National al Audioviziualului (CNA) a lansat "Raportul cu privire la calitatea limbii romane 
folosite in audiovizual", document in care se semnaleaza neglijente in redactarea titrarilor si a 
crawlurilor in care apar uneori mesaje sau cuvinte fara semne diacritice specifice alfabetului 
romanesc, greseli de ortografie, precum si erori de punctuatie. Raportul, realizat in colaborare cu 
Institutul de Lingvistica 'Iorgu Iordan - Al.Rosetti', atrage atentia asupra unor erori de pronuntie, 
greseli gramaticale descalificante cultural, precum si asupra dezacordului dintre subiect si 

mailto:redactie@newsin.ro?subject=REF:Un%20raport%20CNA%20arat%C4%83%20c%C4%83%20posturile%20TV%20%C5%9Fi%20radio%20comit%20gre%C5%9Feli%20gramaticale%20pe%20crawl%20dar%20%C5%9Fi%20%C3%AEn%20emisiuni
mailto:redactie@newsin.ro?subject=REF:Un%20raport%20CNA%20arat%C4%83%20c%C4%83%20posturile%20TV%20%C5%9Fi%20radio%20comit%20gre%C5%9Feli%20gramaticale%20pe%20crawl%20dar%20%C5%9Fi%20%C3%AEn%20emisiuni
http://www.newsin.ro/cna-amenzi-b1tv-otv-na%c5%a3ional.php?cid=login&hid=default&notAllowed=1&lor=%2fcna-amenzi-b1tv-otv-na%25c5%25a3ional.php%3fcid%3dview%26nid%3d14a328b0-124b-4ae2-af72-bff4cdcab89d%26hid%3dmedia
http://www.newsin.ro/cna-antena-soma%c5%a3ie-publica.php?cid=login&hid=default&notAllowed=1&lor=%2fcna-antena-soma%25c5%25a3ie-publica.php%3fcid%3dview%26nid%3dce28f978-839b-4036-8869-8a2bf2d41b52%26hid%3dmedia
http://www.newsin.ro/cna-antena-soma%c5%a3ie-publica.php?cid=login&hid=default&notAllowed=1&lor=%2fcna-antena-soma%25c5%25a3ie-publica.php%3fcid%3dview%26nid%3dce28f978-839b-4036-8869-8a2bf2d41b52%26hid%3dmedia
http://www.romanialibera.ro/a112820/cna-semnaleaza-folosirea-gresita-a-limbii-romane-la-tv-si-radio.html
http://www.sar.org.ro/files/raport%20global1.doc
http://www.sar.org.ro/files/raport%20global1.doc


 2

predicat. 
"In perioada 15 octombrie -25 octombrie 2007, au fost monitorizate 6 posturi de radio (Radio 
Romania Actualitati, Kiss FM, Europa FM, Pro FM, Radio 21, Radio Info Pro) si 12 posturi de 
televiziune (TVR 1, Antena 1, ProTV, Realitatea, Acasa, Prima TV, TVR 2, TVR Cultural, National 
TV, Antena 3, B1 TV, OTV). Alegerea acestora s-a facut in functie de mai multi factori: audienta, 
acoperire nationala, pondere a emisiunilor informative si de dezbatere, asumarea unui rol cultural 
si educativ. 
In urma unei analize comparative a rezultatelor monitorizarii, atragem atentia in primul rand 
asupra unor neglijente foarte mari in redactarea crawlurilor (de exemplu: la Antena3), in care apar 
des cuvinte fara semnele diacritice specifice alfabetului romanesc, greseli de ortografie, greseli 
tipice tastarii si editarii computerizate (contaminari intre structuri, elemente parazitare produse de 
stergerea incompleta a unei secvente, cuvinte lipsa etc.), erori grave de punctuatie. Intrucat textul 
scris ramane mult timp pe ecran sau se reia de mai multe ori, fixandu-se in memoria 
telespectatorului-cititor, erorile din aceasta zona sunt mult mai grave decat cele din rostire, care 
pot trece neobservate. 
Vom insista in cele ce urmeaza asupra erorilor elementare, unanim recunoscute si care, din 
pacate, se repeta intr-un mod extrem de suparator (cele mai frecvente sunt: dezacordurile, 
folosirea relativului care fara prepozitia ceruta, forme precum vroia, sa aibe etc.)", precizeaza 
CNA. 
Cele mai frecvente greseli de ortografie si punctuatie, extrase mai ales de pe crawl si de pe titraj, 
privesc folosirea cratimei si a virgulei, scrierea cu unu, doi sau trei i, scrierea cu majuscule, grafia 
numelor proprii, abrevierile, se arata in raportul CNA.  
De asemenea, una dintre cele mai frecvente greseli de sintaxa este dezacordul, subliniaza CNA. 
"Dezacordul poate fi de mai multe tipuri, in functie de domeniul sintactic unde se manifesta: 
dezacord intre subiect si predicat, dezacord intre adjectiv si substantivul pe care il determina, 
dezacordul anumitor pronume care se acorda cu nominalul de la care isi procura referinta (de ex. 
pronumele semiindependent al, pronumele relativ care, pronumele nehotarate care dubleaza 
complementul direct sau complementul indirect)", potrivit CNA. 
 
 
Romania libera 
Agramatii de la TV, sanctionati de CNA 
Razvan Chiruta 
 
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) intentioneaza sa amendeze televiziunile si 
radiourile pentru greselile de gramatica a limbii romane difuzate pe posturi, a anuntat ieri 
presedintele institutiei, Razvan Popescu. Sanctiunile ar porni de la o simpla somatie, pana la 
avertisment si amenda, si s-ar putea aplica pe baza articolului 88 din Codul audiovizualului. 
Acesta prevede ca "radiodifuzorii au obligatia de a asigura respectarea normelor ortografice, 
ortoepice si morfologice ale limbii romane, stabilite de Academia Romana". 
Pentru a stabili cine a vorbit gresit, CNA a incheiat un parteneriat cu Institutul de Lingvistica 
"Iorgu Iordan – Al. Rosetti", care ieri a prezentat un prim raport de monitorizare privind 
deteriorarea calitatii limbii romane folosite in audiovizual. "Pana la sfarsitul anului vom prezenta 
inca un astfel de raport, iar din 2008 intentionam sa facem publice aceste monitorizari 
profesioniste din trei in trei luni", a precizat Razvan Popescu. Intentia CNA este de a corecta 
modul in care se vorbeste la televizor si la radio, care s-a deteriorat in ultimii ani.  
Opt categorii de greseli  
Cele mai grave erori de limba descoperite de lingvisti au fost ierarhizate in opt categorii. 
Monitorizarea s-a desfasurat in perioada 15 octombrie-25 noiembrie, pe 6 posturi de radio si 12 
posturi de televiziune. "Unele greseli s-au raspandit atat de tare ca nici nu mai sunt percepute de 
publicul larg. De exemplu, forma gresita «ca si» este tot mai frecventa. De asemenea, 
dezacordurile – de genul «doisprezece mii», formele colocviale – «a se rade», «a se risca», sau 
cuvintele vulgare apar tot mai des", a precizat Rodica Zafiu, unul dintre coordonatorii raportului.  
Monitorizarea a descoperit neglijente in redactarea titrarilor si crawl-urilor: cuvinte fara diacritice, 
greseli de ortografie, virgula intre subiect si predicat. "Au fost inregistrate erori de pronuntie destul 
de raspandite in limbajul popular: «statul de plata, servici, vereghete». Erori gramaticale 
descalificante cultural, dezacorduri intre subiect si predicat («Harghita si Covasna s-a situat 
printre…»), folosirea abuziva sau eronata a pronumelui «care» sunt alte greseli sesizate. Au fost 
inregistrate cuvinte si expresii marcat vulgare: «o curvistina mica, pusa pe interes» (Prima TV), 
«vreun pulifrici de-asta» (Antena 1).  
"Am atras atentia asupra greselilor care se repeta constant, nu a celor trecatoare sau 
nerelevante", a apreciat Rodica Zafiu. De remarcat ca una dintre televiziunile unde s-au 

http://www.romanialibera.ro/a112851/agramatii-de-la-tv-sanctionati-de-cna.html


 3

identificat greseli de limba a fost chiar TVR Cultural, un post considerat elitist.  
"Politia limbii", inutila 
Raportarile privind deteriorarea limbii romane vorbite la televizor si radio nu sunt o noutate pentru 
CNA. De asemenea, nici intentia de a-i sanctiona pe cei care fac greseli de gramatica. In 2003, 
institutia a descoperit, in urma unor monitorizari asemanatoare, ca "televiziunile cultiva ignoranta 
publicului, flatandu-l cu exprimari sau greseli incetatenite in limbajul curent". Atunci specialistii 
consultati de CNA au stabilit ca "cele mai multe abateri sunt de dictie, ortoepie, ortografie (37%), 
distorsiunile in sfera vocabularului (27%), necunoasterea sensurilor unor cuvinte, exprimarile 
pleonastice, barbarismele, cliseele verbale. Erorile de topica, sintaxa, frazeologie au ponderea de 
aproape un sfert din greselile observate (22%)". "Cele mai putine greseli sunt cele de morfologie 
(14%)", se afirma in raportul din 2003. CNA intentiona, de asemenea, sa infiinteze o asa-zisa 
"politie a limbii", care sa vaneze si sa sanctioneze greselile de gramatica din audiovizual. La acea 
vreme, lingvistii isi exprimau insa indoiala ca impunerea cu forta a unor reguli si sanctiuni va avea 
vreun efect asupra felului in care se vorbeste la televizor si la radio. Problema vine mai degraba 
din nivelul tot mai scazut al pregatirii scolare a jurnalistilor, decat din lipsa sau prezenta unor 
reglementari restrictive – afirmau acestia.  
 
 
Adevarul 
Televiziunile şi-au luat buletin de mahala 
 
Raportul Consiliului Naţional al Audiovizualului privind calitatea limbii române folosite în 
radio şi televiziune arată că numărul expresiilor triviale şi violente este îngrijorător de 
mare  
La radio şi televiziune, limba română este masacrată. Aceasta pare să fie concluzia după lectura 
raportului CNA referitor la calitatea limbii române folosite în audiovizual. Există erori elementare 
pe care oamenii şi editorii de televiziuni le fac, şi pentru care nu există nicio scuză.  
Televiziunile noastre şi-au format obiceiul, în perioada examenelor de bacalaureat sau de 
admitere în liceu, de a difuza cu pasiune şi fervoare „perlele" elevilor. Sunt „pescuite" numai cele 
de la lucrările de limba şi literatura română. (Pe cele de la matematică sau fizică, reporterii nu le 
preiau din simplul motiv că nu le înţeleg.)  
Acum, prin difuzarea acestui raport, televiziunile şi radiourile au devenit personaje inculte, 
semidocte, care sparg seminţe la colţul blocului. Cu alte cuvinte, „râde ciob de... televiziune 
spartă". Acest proiect a fost început la iniţiativa preşedintelui CNA, Răsvan Popescu, şi a fost 
coordonat de Grigore Zanc, membru CNA. Monitorizările consiliului au fost studiate de un grup de 
cercetători de la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti".  
Monitorizările se referă strict la moderatori şi prezentatori, şi nu la invitaţii televiziunilor sau 
posturilor de radio. Până la apariţia raportului, multe voci autorizate (oameni de cultură, lingvişti) 
acuzau posturile de radio şi televiziune că prezentatorii şi moderatorii lor au grave neglijenţe în 
vorbirea limbii române. Erau doar păreri care se pierdeau în oceanul de aroganţă al vedetelor şi 
formatorilor de opinie.  
Acest raport este dovada incontestabilă şi profesionistă că oamenii de pe sticlă vorbesc prost 
româneşte. Acum nu mai este loc de comentarii şi obiecţii. Chiar cu riscul de a părea un 
profesoraş în pragul pensiei, CNA a făcut o treabă bună. Raportul de faţă nu va rămâne singular, 
promite Răsvan Popescu.  
Mai mult, CNA va continua astfel de monitorizări şi anul viitor. Acestea vor fi dezbătute în cadrul 
consiliului şi, în urma discuţiilor, va exista posibilitatea ca unii radiodifuzori să fie somaţi şi chiar 
amendaţi. Fireşte, radiodifuzorii nu se vor grăbi să-şi dea vedetele semidocte afară sau să aducă 
pe sticlă „academicieni". Puţin le va păsa de amenzi (câştigă destul din publicitate). Suferinţa 
celor sancţionaţi va proveni din ştampila pe care le-o va aplica CNA (percepută în rândul 
telespectatorilor): „Televiziune/radio care vorbeşte prost româneşte".  
Dezacorduri, cacofonii, anacolute, greşeli în titraje şi crawluri, lipsa diacriticelor, greşeli de 
ortografie, erori de punctuaţie sau abrevieri greşite. Aceasta este „recolta" adunată de CNA după 
o lună şi jumătate de monitorizări.  
Vulgarităţi, vulgarităţi, vulgarităţi...  
Mai grav decât elementarele greşeli gramaticale este limbajul colocvial exagerat folosit de 
oamenii de televiziune şi radio. Aceste elemente „colocvial – argotice" sunt prezente cu 
precădere în emisiunile de divertisment. Din păcate, constată raportul, acestea au început să fie 
folosite în exces şi în emisiunile de ştiri sau în comentariile politice. Ion Cristoiu este menţionat în 
raport cu „I-a dat în bot, iertată-mi fie expresia". Este meritoriu faptul că ziaristul şi-a asumat cu 
luciditate „chifla".  



 4

Cele mai multe elemente familiar-argotice şi vulgare au fost înregistrate la posturile de televiziune 
OTV şi Antena 1, în special la emisiunea lui Mircea Badea. Documentul CNA scoate din „mocirlă" 
nişte mostre de trivialitate: „Ia să mă dau eu grande!" (OTV), „Scoate ceva din buzunar ce zice 
Mihaela că clar, soto, era un cuţit" (OTV), „I-a pupat pe băşcălie" (Antena 1), „A început să 
crească în steaua lui de smârdoi politic" (Antena 1).  
La acest capitol sunt nominalizate şi cuvinte triviale precum: dilimac, ciumpalac, meclă, pauza lui 
peşte, dudă (Antena 1), ţoale (Antena 3), bazat şi abureală (OTV), fâţă, ţeapă, borfaş (Pro FM), 
bulău (InfoPro). Scandaloase sunt şi expresiile violente: „Ideea este, până se deschide jegul ăsta 
de site" (Antena 1),  
„Dacă nu mai am timp suficient, îţi crăp capul cu lopata" (Antena 1) şi „Ei credeau că eu o să stau 
cu mâinile în buzunar ca ei să mă porcăie pe mine!" (OTV). Se poate spune că mahalaua s-a 
mutat pe sticlă. Vinovaţi nu sunt realizatorii sau moderatorii, ci şefii lor care, în goana după rating, 
le permit acestora să se exprime „liber".  
» N-o să stăm să ne mai uităm cum se degradează limba română vorbită la televiziune şi la radio 
Răsvan Popescu,  
preşedintele CNA  
Cacofoniile fac ravagii în textele redactate  
O categorie frecventă de greşeli pe posturile radio-tv sunt cacofoniile, semnalate atât în 
exprimarea liberă, cât şi în citirea unor texte redactate. Se fac greşeli şi în tentativa de evitare a 
cacofoniilor. Autorii raportului recomandă ca evitarea cacofoniei să se facă prin reformulare.  
Exemple:  
„cântăreaţa clarifică care sunt..." (Acasă TV) 
„s-au luptat să supravieţuiască câteva ore bune" (Naţional TV) 
„puteţi fi la fel ca cele două fete" (Prima TV) 
„pe banca campioanei" (Pro TV) 
„ca orice cetăţean" (România Actualităţi) 
„muzica care s-a făcut odată" (TVR 2) 
„ca să intre topul la fix" (Kiss FM) 
„deoarece cele mai multe" (Realitatea TV) 
„ea va juca câteva secvenţe alături de..." (Acasă TV)  
Oamenii de televiziune merg la... „servici"  
Pronunţiile greşite apar mai cu seamă în cazul neologismelor vechi în limbă, al numelor proprii 
străine sau al cuvintelor sau expresiilor populare, regionale.  
Exemple:  
„Fără să-l treci pe ştatul de plată" (Naţional TV); corect: „statul" 
„O siringă folosită pentru consumul de stupefiante" (Realitatea TV); corect: "seringă". 
„pancardele" (România Actualităţi); corect: "pancartele" 
"locuitorii oraşului Ocna Şugartag" (Naţional TV); corect: "Ocna Şugatag". 
„a ridicat-o din cenuşe" (Acasă TV); corect: „cenuşă" 
„mai trage din ţigare" (Radio 21); corect: "ţigară" 
„şi-a dat în petec" (Pro TV); corect: "petic". 
„nu-i poate împiedeca" (Antena 3); corect: „împiedica"  
Ortografia titrajelor este în suferinţă  
Cele mai frecvente greşeli de ortografie şi punctuaţie se întâlnesc pe titraje şi crawl. Acestea 
privesc folosirea cratimei şi a virgulei, scrierea cu unu, doi sau trei „i" şi grafia numelor proprii.  
Exemple:  
„este aceasta vre-o sectă" (Acasă TV); corect: „vreo" 
„încerc dar nu merge" (Pro TV); corect: „încerc, dar nu merge" 
„şi naş şi socru" (Pro TV); corect: „şi naş, şi socru" 
„prin telefon Laura Codruţa Kovesi" (TVR 2); corect: „prin telefon, Laura Codruţa Kovesi" 
„Copos agresat" (Prima TV); corect: „Copos, agresat" 
„am fost foarte mândrii că" (Acasă TV); corect: „am fost foarte mândri că" 
„dezvăluiri şocante despre ce se întâmplă cu banii noştrii" (B1 TV); corect: „dezvăluiri şocante 
despre ce se întâmplă cu banii noştri".  
De ce Irinel s-o simţi bine?  
Greşelile de morfologie au fost grupate de autorii raportului în funcţie de clasa de cuvinte vizată 
(verb, substantiv, adjectiv, pronume). Sunt multe situaţii în care verbele sunt încadrate la o altă 
conjugare.  
Exemple:  
„Băteţi-i pe bulgari" (Kiss FM); corect: „Bateţi-i pe bulgari" 
„Irinel s-o simte bine?" (Pro FM); corect: „Irinel s-o simţi bine?" 
„El a comis deja două crime ştiute, se bănuie şi o a treia" (OTV); corect: „se bănuieşte şi o a 



treia" 
„Aoleu, nu mai zi de-astea!" (Acasă TV); corect: „nu mai zice de-astea" 
„Vroia să se căsătorească" (Acasă TV); corect: „Voia să se căsătorească" 
„La sursa neregulei" (B1 TV); corect: „La sursa neregulii" 
„Şi lu’ Ucraina un miliard, şi lu’ băieţii" (Antena 1); corect: „Ucrainei un miliard, şi băieţilor ăstora"  
Televiziunile „face" rating cu dezacorduri  
Dezacordul este cea mai frecventă greşeală de sintaxă. Raportul clasifică dezacordul în: 
dezacord între subiect şi predicat, între adjectiv şi substantiv şi la anumite pronume care se 
acordă cu nominalul.  
Exemple:  
„a fost oprită circulaţia navelor... şi tranzitul pe canal" (Prima TV) 
„când vine frigul şi ploaia, te iau ameţelile" (Pro FM) 
„... spune şi Gazeta, şi Pro Sportul" (B1 TV) 
„Şi se mai ducea nişte dudui şi mai suspinau nişte dudui" (Antena 1) 
„Rudele lui Romulus Mailat a avut parte de o primire nu tocmai bună" (Radio 21) 
„Domnul Traian Băsescu şi corul lui de cântăreţi n-a explicat..." (Antena 3) 
„Li se lua din casă, să spunem, plăpumile..." (Realitatea TV)  
Fraze abandonate, minţi încâlcite  
Anacolutul a fost semnalat de autorii raportului ca fiind o greşeală cu o frecvenţă mare. Vorbitorii 
de la televiziuni şi radiouri pornesc o frază cu o construcţie pe care o abandonează, continuând 
cu alta.  
Exemple:  
„Eu, de exemplu, CNA-ul mă pune să vă întreb dacă aveţi probe" (B1 TV) 
„Cu un om simplu care nu are nicio putere, care îi e frică" (Acasă TV) 
„Îmi pare rău că domnul Pandele de la Dâmboviţa, când a venit odată la OTV, nu am putut lua 
legătura cu el" (OTV) 
„Ce şanse avem să aflăm, ca să poţi preveni, ca să poţi să anunţi..." (Antena 3) 
„Californienii să ştie că întreaga Americă este cu voi" (Naţional TV) 
„De asemenea, s-a putut vedea în reportaj  
pe antrenorul Florin Halagian" (TVR 2)  

 

 
 
 
 
 
 
 

 5

http://www.adevarul.ro/zoom_image.php?img=2342-134275-7�
http://www.adevarul.ro/zoom_image.php?img=2342-134276-8�


 6

Ziua 
CNA semnaleaza degradarea limbii romane in audiovizual 
 
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a prezentat, marti, un raport asupra calitatii limbii 
romane folosite in audiovizual, alcatuit pe baza unei monitorizari privind "degradarea limbii 
romane" in acest segment media. Raportul, intocmit pe baza unui protocol incheiat intre CNA si 
Institutul de Lingvistica al Academiei Romane "Iorgu Iordan - Al Rosetti", a fost facut in urma 
monitorizarii, in perioada 15 octombrie - 25 noiembrie, a sase posturi de radio (Radio Romia 
Actualitati, Kiss FM, Europa FM, Pro FM, Radio 21, RadioInfoPro) si 12 posturi de televiziune 
(TVR 1, Antena 1, ProTV, Realitatea, Acasa, Prima TV, TVR 2, TVR Cultural, national TV, 
Antena 3, B1TV, OTV). Alegerea acestora s-a facut in functie de mai multi factori: audienta, 
acoperire nationala, pondere a emisiunilor informative si de dezbatere, asumarea uui rol cultural 
si educativ. Au fost monitorizate sub aspect lingvistic doar interventiile verbale si mesajele scrise 
(titluri, crawluri) pentru care isi asuma responsabilitatea redactorii si colaboratorii posturilor 
respective, nu si secventele verbale apartinand invitatilor in studiouri. Totodata, arata autorii 
raportului, au fost analizate si sistematizate rezultatele monitorizarilor CNA in perioada iulie - 
octombrie 2007. Principalele erori, "care se repeta intr-un mod extrem de suparator", sunt 
cacofoniile (si greselile rezultate din incercarea de evitare a acestora), pronuntiile gresite, inclusiv 
ale unor neologisme, greselile de ortografie, de punctuatie etc. Raportul prezinta lista erorilor 
inregistrate, insotite de o scurta descriere si de indicarea variantei corecte. Dincolo de cele care 
nu sunt considerate greseli grave, alegeri neinspirate sau greseli scuzabile (balbaieli, repetitii, 
cacofonii), autorii lui insista asupra "erorilor elementare, unamim recunoscute ca atare de 
specialisti si care, indiferent de frecventa cu care apar in vorbirea curenta, stigmatizeaza din 
punct de vedere sociocultural, fiind considerate semne ale lipsei de educatie si cultura".  
Autorii raportului sunt de parere ca aparitia acestor greseli are un dublu efect negativ: asupra 
posturilor de televiziune sau radio, ai caror redactori sunt astfel descalificati cultural, si asupra 
vorbitorilor, carora li se creeaza confuzii in privinta raportului dintre norma si greseala. Pe de alta 
parte, de semnalat este si tendinta unor redactori si moderatori de a folosi cu intentie un "registru 
popular-incult, cu forme incorecte, pentru a obtine efecte ironic-comice si pentru a spori 
familiaritatea comunicarii cu ascultatorul mediu".  
Greseli pentru stimatii telespectatori  
Raportul mentioneaza "grave neglijente" in redactarea titrarilor si a crawlurilor, in care apar uneori 
mesaje si cuvinte fara semne diacritice ale alfabetului romanesc (fapt curent la OTV), greseli de 
ortografie: "am fost foarte mandrii ca"... (Acasa TV, 13.XI); "suntem membrii ai acestui grup de 
state" (Antena 3, 3.XI), "fara a creea locuri de parcare" (B1TV, 21.X); erori de punctuatie (virgula 
intre subiect si predicat: "Nachos con pollo (cartofi prajiti cu pui), este un fel de mancare" (Antena 
3. 27.X), greseli tipice tastarii si editarii computerizate (contaminari intre structuri, elemente 
parazitare produse de stergerea incompleta a unei secvente, cuvinte lipsa etc). Autorii 
recomanda si evitarea in titraje a abrevierilor ad-hoc "Administratia Nationala a Medicam" (Prima 
TV, 7.XI) precum si stilul telegrafic: "Marilena Cojocariu, iubitoare animale" (TVR 2, 17.X). 
Intrucat textul scris ramane mult timp pe ecran sau se reia de mai multe ori, fixandu-se in 
memoria telespectatorului-cititor, erorile din aceasta zona sunt mult mai grave decat cele din 
rostire, care pot trece neobservate, motiveaza autorii raportului.  
Alte greseli extrem de frecvente sunt accentuarile gresite, deja intrate in obisnuinta si care nu mai 
sunt doar accidente de pronuntie: "mafie", cu accent pe "i", la fel "butelie", sau accentuarea 
gresita a numelor proprii, fiind pus accentul gresit tot pe "i": Olariu, Rotariu, Macelariu, Pescariu, 
nume proprii provenind din substantive comune cu sufixul in forma veche (-ariu). Au fost 
inregistrate si erori de pronuntie, destul de raspandite in limbajul popular dar neacceptate de 
limbajul corect: "plastec" (Radio 21, 24.X), "servici" (Realitatea TV, TVR 2, TVR Cultural), 
"vereghete" (AcasaTV, 31.X). Autorii au constatat si "o surprinzatoare ignoranta" in ceea ce 
priveste litera "x", citita sau rostita "cs" in cuvinte in care pronuntia corecta este "gz": "rezultatele 
ecsaminarilor" (Realitatea TV, 4.XI) etc.  
"O curvistina", "vreun pulifrici"  
Dezacordul dintre subiect si predicat abunda la televiziuni: "Traficul, vremea, ploaia, i-a 
impiedicat deocamdata sa..." (B1TV, 15. XI), "Harghita si Covasna s-a situat printre..."(B1TV, 
25.X.), "Si se mai ducea niste dudui" (Antena 1, 6.XI), "Rudele lui Romulus Mailat a avut parte 
de..." (Radio 21. 6.XI), "Moastele Sfantului Dimitrie va sta aici..." (Antena3, 25.X) etc. Dincolo de 
alte abateri, raportul mai mentioneaza alte greseli respinse de limba standard: folosirea lui decat 
neinsotit de negatie, in locul adverbelor "doar" si "numai": "Mai sunt decat cateva minute" 
(National TV, 23.XI) sau plasarea adverbului "mai" inaintea pronumelui ori a auxiliarului: "Nu mai 
il injurati" (Realitatea TV, 20.XI), "Mai ar fi povestea cu doamna blonda" (OTV. 24.X). O alta 
greseala des facuta in mass-media este folosirea secventei "ca si" (in incercarea de a evita o 



 7

cacofonie) in locul lui "ca": "Lucra ca si taximetrist" (Radio InfoPro, 19.X). Au fost inregistrate insa 
si cuvinte sau expresii marcant vulgare:"o curvistina mica pusa pe interes" (Prima TV, 21.X), 
"vreun pulifrici de-asta" (Antena 1, 25. X), "Bai pupincuristule, bai baiatule!" (Antena 1, 16.X). 
Presedintele CNA, Razvan Popescu, a declarat ca scopul urmarit de acest raport este "crearea 
unei presiuni media" pentru respectarea limbii romane corecte in audiovizual, precizand ca 
institutia pe care o conduce "va trece si la sanctiuni" in cazurile in care cei vizati persista in 
greseala.Tudor Borcea 
 
 
Jurnalul National 
Limba română în audiovizual 
Adrian Vaduva  
 
Potrivit “Raportului asupra calităţii limbii române din audiovizual”, pleonasmele şi clişeele 
reprezintă cele mai dese greşeli de limbaj din audiovizualul românesc. Un al doilea raport, pe 
aceeaşi temă, va fi prezentat până la sfârşitul acestui an. 
Pentru realizarea “Raportului asupra calităţii limbii române din audiovizual”, iniţiativă a CNA în 
parteneriat cu Institutul de lingvistică al Academiei Române “Iorgu Iordan-Al.Rosetti”, au fost 
monitorizate şase posturi de radio – Radio România Actualităţi, Kiss FM, Europa FM, Pro FM, 
Radio 21, Radio InfoPro – şi 12 posturi de televiziune – Antena 1, TVR 1, Pro TV, Realitatea TV, 
Acasă TV, Prima TV, TVR 2, TVR Cultural, Naţional TV, Antena 3, B1 TV şi OTV. Rezultatele 
cercetării au relevat faptul că jurnaliştii din audiovizualul românesc faultează des limba română. 
Şi chiar dacă unele erori nu se constituie în greşeli grave, ci doar în alegeri neinspirate, există şi 
altele elementare care pot fi considerate semne ale lipsei de educaţie şi de cultură. 
ERORI. Au fost înregistrate şi erori de pronunţie, precum “ştatul de plată”, la Naţional TV, 
“servici”, eroare întâlnită la Realitatea TV, TVR 2 şi TVR Cultural, “vereghete”, la Acasă, sau 
“plastec”, la Radio 21. 
O altă greşeală remarcată în Raport este dezacordul dintre subiect şi predicat: “Traficul, vremea, 
ploaia i-a împiedicat deocamdată să...” (B1 TV, “Harghita şi Covasna s-a situat printre...” (B1 TV) 
şi “mai vine din tânăra generaţie oameni” (Pro TV). 
De asemenea, au fost remarcate folosirea incorectă a pronumelui relativ “care”: “o persoană 
împotriva căruia”, eroare difuzată la OTV; omiterea sufixelor “-esc” şi “-ez” – “s-o copie” (KissFM) 
şi “se bănuie” (OTV); plasarea incorectă a adverbului “mai”: “nu mai îl înjuraţi” (Realitatea TV), 
“mai ar fi povestea cu doamna blondă” (OTV). 
Pleonasmele “reprezintă un procent de până la 25 la sută” (Realitatea TV) sau “Bine v-am regăsit 
din nou...” (OTV) se numără printre greşelile semantice şi stilistice observate de membrii 
Institutului de Lingvistică. 
De asemenea, în Raport se mai semnalează frecvenţa cu care se foloseşte “ca şi” (cu sau fără 
scuza încercării de a evita o cacofonie) în locul lui “ca”, în construcţii care exprimă statutul, 
calitatea, relaţia: “ca şi o concluzie, ce-ar trebui să facem?” (Acasă); “e cel mai mare de la noi ca 
şi număr de clineţi” (Radio România Actualităţi); sau “lucra ca şi taximetrist” (Radio InfoPro). 
AMENZI. Preşedintele CNA, Răsvan Popescu, a declarat că în cazul în care jurnaliştii vor repeta 
greşelile semnalate se va trece şi la amenzi. 
 
 
Gandul 
Limba română, victima unei game largi de perversiuni 
de Diana POPESCU  
 
Dezacorduri, pleonasme, vulgarităţi - printre practicile din audiovizual 
CNA nu se grăbeşte să-i sancţioneze pe vinovaţi 
Limba română, victima unei game largi de perversiuni 
Limba română nu mai e de multă vreme dulce şi frumoasă, e borşită şi slută. Au avut grijă s-o 
aducă în starea asta oamenii de televiziune şi radio, preocupaţi de un perpetuu viol asupra 
graiului strămoşesc. Perversiunile la care e supusă sistematic exprimarea au făcut obiectul unei 
monitorizări realizate de o echipă de la Institutul de Lingvistică al Academiei Române, în 
colaborare cu CNA. 
Concluziile, inevitabile, au zugrăvit un peisaj audiovizual ticsit de greşeli şi aberaţii. Deşi 
campioane sunt pleonasmele şi clişeele, nici dezacordurile nu lipsesc din dotarea lucrătorilor în 
televiziuni şi radiouri. Un rezumat al raportului a scos la lumină multiple forme de neglijenţă şi 
ignoranţă. Trecând peste „nimicuri” precum accentuările greşite sau erorile de pronunţie, se 
ajunge la favoritele breslei. Unul dintre inamicii redutabili este pronumele relativ „care”, utilizat în 

http://www.jurnalul.ro/autorii/143/adrian-vaduva
http://www.gandul.info/diana-popescu.html?q=authors:167527&author=Diana%20POPESCU


 8

cele mai bizare construcţii şi situaţii: „Piciorul care mi l-am rupt cu motocicleta”, „Le-aş 
recomanda-o din suflet celor care le-a plăcut la vremea lor”, „Ne amintim de Dănuţ Lupu, care nu 
se ştie ce s-a întâmplat până la urmă acolo”, „Orice om sănătos la cap are doi pantofi în picioare, 
care l-a lăsat Dumnezeu cu două picioare”. 
„Şi se mai ducea nişte dudui” 
Adverbul „mai” este o altă cunoştinţă veche a oamenilor din audiovizual. Probabil că le generează 
ceva energii negative, întrucât îl folosesec adesea cum nu trebuie: „Mai ne trebuie bani şi pentru 
chirie”, „Nu mai îl înjuraţi”, „Mai ar fi povestea cu doamna blondă”. 
Când împricinaţii sunt, de pildă, DJii de la radiourile comerciale, parcă revolta apărătorilor limbii 
nu atinge cote alarmante. Dar când expeditorii unor enormităţi fac parte din echipa TVR Cultural, 
parcă altele ar fi fost aşteptările. Pretenţiile maselor n-au avut acoperire totală, astfel că şi 
oamenii de aici s-au făcut vinovaţi de exprimări precum „torţionarul lui Elisabeta Rizea”. Greu cu 
genitivul la tv.  
Dezacordul dintre subiect şi predicat a făcut, de asemenea, carieră în zona audio-video: „Şi se 
mai ducea nişte dudui”, „moaştele sfântului Dimitrie va sta aici”, Harghita şi Covasna s-a situat”, 
„Rudele lui Romulus Mailat a avut parte” sunt doar câteva exemple de relaţie tensionată cu limba 
română. O altă recoltă zdravănă este cea de vulgarităţi: „o curviştină mică pusă pe interes” a 
făcut obiectul unei intervenţii la Prima Tv, în vreme ce „vreun pulifrici de-ăsta” şi un personaj 
gratulat cu apelativul „băi pupincuristule” au intrat în vizorul Antenei 1.  
Neglijenţele în construirea discursului oral sunt dublate şi de nesănătoase formulări scrise, 
prezente pe ecranele televiziunilor. Virgulele între subiect şi predicat par să fi devenit trendy, iar 
dublarea aiurea a unor litere a obţinut, de asemenea, un scor apreciabil. „Am fost foarte mândrii”, 
„Suntem membrii ai acestui grup”, „Ce se întâmplă cu banii noştrii”, „Fără a creea locuri de 
parcare”, iată alte metode de a „revoluţiona” limba. 
Membrii CNA s-au arătat, totuşi, îngăduitori faţă de „răufăcătorii” din audiovizual. Au promis că 
vor recurge la sancţiuni doar în cazul în care se vor constata recidive. Numai că raportul dat ieri 
publicităţii nu e cel dintâi realizat pe acest subiect. Doar să-i scoţi, iar şi iar, „în faţa clasei” pe 
vinovaţi nu pare o metodă eficientă de stopare a fenomenului.  
Pe de altă parte, îngăduinţa Consiliului ar fi de înţeles: reprezentantul său care s-a implicat în 
monitorizare, Grigore Zanc, a lăsat ieri să-i scape, în conferinţa de presă, o colaborare „la toate 
nivelele” şi un „vor apare”. 
 
 
Evenimentul zilei 
Ploaie de greseli pe posturile TV 
Floriana Scanteie  
 
Cele mai frecvente greseli de la televizor sunt prescurtarile care nu exista, pronuntia 
gresita a unor cuvinte, dezacordurile, folosirea unor verbe cu reflexiv si vulgarismele - 
termeni nepotriviti in sine sau contextului.  
Acestea apar fie din neglijenta, fie din graba redactorilor. Sunt cateva dintre concluziile 
„Raportului asupra calitatii limbii romane din audiovizual”, lansat ieri de Consiliul National al 
Audiovizualului (CNA), in parteneriat cu Institutul de Lingvistica „Iorgu Iordan - Al. Rosetti”. 
Cercetarea prezinta, in 30 de pagini, greselile gramaticate pe care le-au facut redactorii si 
prezentatorii de la TV si radio in doar sase saptamani.  
Membrii CNA considera ca incercarea de corectare a „erorilor elementare, unanim recunoscute 
ca atare de specialisti” este foarte importanta, pentru ca publicul sa nu preia greselile. Totodata, 
CNA atrage atentia asupra modului in care institutiile media selecteaza jurnalistii si incurajeaza 
testarea acestora prin probe eliminatorii de limba romana. „Nu vom asista la degradarea limbii la 
televizor si la radio”, a spus Rasvan Popescu, presedintele CNA. 
PERLE 
De la posturi adunate 
„Muzica care s-a facut odata” (TVR 2) 
„Ca si concluzie, ce-ar trebui sa facem?” (Acasa TV) 
„O siringa folosita pentru consumul de stupefiante” (Realitatea TV) 
„Se pot duce la servici cu bicicleta” (TVR Cultural) 
„Si totusi, vereghetele de pe deget va lipsesc” (Acasa TV) 
„Am fost foarte mandrii ca” (Acasa TV) 
„Ma rad de lesin” (Antena 1) 
 
„Traficul, vremea, ploaia i-a impiedicat deocamdata sa...” (B1 TV) 
„Nu se stiu care sunt cauzele ale acestor avarii” (Realitatea TV) 

mailto:floriana.scanteie@evz.ro


 9

„Doisprezece grade la Arad” (B1) 
„Mai sunt decat cateva minute” (National TV) 
„Mai ne trebuie bani si pentru chirie” (B1) 
„Bine v-am regasit din nou” (OTV) 
„O curvistina mica pusa pe interes” (Prima TV) 
„Pe voi va cam freaca grija despre emigrantii romani” (Antena1) 
„Bai, pupincuristule, bai, baiatule!” (Antena 1) 
 
 
Gandul 
E nişte oameni care spune tâmpeni 
de Diana POPESCU  
 
Omul de televiziune, ca şi soldatul, nu are viaţă personală. El nu-şi mai aparţine, el se dedică 
umanităţii. Prezentatorul de ştiri e o specie de om de televiziune. De unde tragem concluzia 
logică: nici el nu posedă viaţă personală. El are în cap numai şi numai slujirea interesului public. 
Cum alege să facă treaba asta, e o cu totul altă poveste. Ar fi putut opta pentru stilul sobru, 
anodin şi învechit al colegilor săi de pe tărâmuri îndepărtate. Dar strategia asta merge la alte 
popoare, dispuse să accepte crainici trecuţi de prima tinereţe şi neşcoliţi la academiile de 
manechine, doar pentru că sunt excelenţi profesionişti. La noi, cum deţine date certe că lumea 
vrea spectacol, acţionează în consecinţă. 
Prezentatorul de ştiri evoluează, în fiecare zi, ca pe o scenă de teatru. El interpretează 
subiectele, el îşi arată poziţia interioară faţă de ceea ce îi curge pe prompter. El face grimase, se 
scălâmbăie, se strofoacă, se tânguie când situaţia o impune. Lungeşte cuvintele, apasă pe ele, 
declamă cu voce piţigăiată ori gravă, în funcţie de tematică. Vrea să obţină efecte dărâmătoare 
asupra publicului. Dacă se produce în tandem, se vede obligat să hâţâne capul a aprobare, în 
timp ce colegul de pupitru recită o ştire.  
Prezentatorul de ştiri şi echipa lui s-ar fi putut mulţumi cu atât, dar ar fi dat dovadă de suficienţă. 
Ei vor să obţină un punct în plus la impresia artistică. Aşa că, dacă tot au aflat că românul 
rezonează cu distracţia, îi livrează un motiv de veselie în plus. Cea mai rafinată formă de umor 
este, după toate aparenţele, stâlcirea limbii române. 
Consiliul Naţional al Audiovizualului a dat ieri publicităţii o monitorizare a felului în care e folosită 
limba română la radio şi televiziune. Ţi-e mai mare dragul: o colecţie zdravănă de greşeli, care de 
care mai expresive. În alte condiţii, i-am putea cataloga pe drept agramaţi. Dar aici e vorba 
despre oamenii de televiziune, cei care câştigă o pâine de pe urma limbii române. Imposibil ca ei 
să fie nişte ignoranţi, să nu ştie că subiectul se acordă cu predicatul şi că le stă bine fără virgulă 
între. Să nu le fi ajuns la urechi că „doisprezece” se foloseşte numai împreună cu un substantiv 
masculin, iar pentru cele feminine există varianta „douăsprezece”. Precis ştiau, dar au apelat la 
versiunile greşite pentru un spor de culoare. Raţionamentul e simplu: telespectatorii care nu sunt 
la curent cu rigorile limbii nu vor sesiza excentricităţile, iar cei care s-au pus la punct cu gramatica 
se vor distra crâncen.  
Deocamdată, mai există destui „retrograzi” care pun preţ pe exprimarea corectă şi cărora le 
repugnă toate aberaţiile care pigmentează programele radio-tv. Mai grav ar fi ca tactica 
jurnaliştilor din audiovizual să dea roade, iar populaţia să preia enormităţile auzite periodic de la 
ei. Somnul raţiunii naşte monştri. Sau, după cum se poartă azi prin televiziuni, „monştrii”. 
 
 
Cotidianul 
Televiziunile care este  
Cosmin Popan 
 
Doi „i“ cind nu e cazul, acordurile facute aiurea si boala lui „care este“ sint pasibile de sanctiuni 
din partea CAN. 
„E nevoie de atentie suplimentara la textele scrise, chiar si atunci cind este vorba de spatiul 
televizual. Ecranul tv e plin in ultima vreme de texte redactate mai in graba“, este constatarea 
facuta la rece de Rodica Zafiu. Membra Institutului de Lingvistica al Limbii Romane din cadrul 
Academiei Romane, Zafiu a stat pret de 450 de ore cu mina pe telecomanda alaturi de colegii sai, 
pentru a ajuta CNA intr-o monitorizare a limbii romane rostite in eter sau scrise pe burtiere la 6 
posturi de radio si 12 de televiziune. 
Cu doi „i“ se faleste Acasa TV si scrie „am fost mindrii ca“, iar Antena 3 nu se fereste sa puna 
virgula intre subiect si predicat atunci cind lanseaza pe unde sintagme precum „Cartofi prajiti cu 
pui, este un fel de mincare“, observa Rodica Zafiu. Campionul lipsei de „s“-uri, „t“-uri si „i“-uri pe 

http://www.gandul.info/diana-popescu.html?q=authors:167527&author=Diana%20POPESCU
http://www.cotidianul.ro/index.php?id=48&aut=151&cHash=aa8b7afa55


 10

burtierele de pe ecran se dovedeste a fi OTV-ul. Stilul telegrafic al televiziunilor este la fel de 
daunator, observa realizatorii studiului, care ofera ca exemple doua ispravi marca TVR 2: 
„Presedinte Patronatul National al Viei si al Vinului“ si „Marilena Cojocaru, iubitoare animale“. 
Caietul exprimarilor subliniate cu rosu de cei de la Institutul de Lingvistica e la fel de plin in cazul 
accentelor puse gresit. Mafie, butelie sau derbiul - substantive pocite cu mare drag in special de 
catre cei de la Antena 1, National TV si Realitatea TV. Iar erori de pronuntie precum „statul de 
plata“, „servici“ si „vereghete“ sint la fel de dragi unor televiziuni ca National TV, TVR Cultural sau 
Acasa TV.  
Problema lui „care“, veche de la Caragiale, dupa cum noteaza Zafiu, face ravagii pe posturi, chiar 
si atunci cind Marian Vanghelie lipseste din platou. „Cea mai mare prostie care a facut-o“ se aude 
dinspre Acasa TV, National TV contreaza cu „un ceas care l-am avut“, iar TVR 2 nu se lasa mai 
prejos: „O legenda care ne-o spui tu“. Cel mai veritabil Caragiale se regaseste totusi pe Calea 
Victoriei, la B1 TV: „Ne amintim de Danut Lupu, care nu stie ce s-a intimplat acolo pina la urma“ 
sau „Orice om sanatos la cap are doi pantofi in picioare, care l-a lasat Dumnezeu cu doua 
picioare“. Cind nu sint certate iremediabil cu gramatica, radiourile si televiziunile au grija sa 
epateze cu vulgaritati. „Curvistina“, „pulifrici“, „pupincurist“ sau „am pus-o“ au fost sintagmele de 
care s-au lovit cel mai des cei care au realizat monitorizarea.  
Nici macar vedetele nu sint stapini absoluti pe limba romana. „A ajuns astazi in aceasta situatie 
datorita unei Iude (n.r. - si nu „din cauza“, spune Andrei Gheorghe, in timp ce Dan Diaconescu isi 
alinta telespectatorii de pe fir cu „Va rog sa ramineti in telefon!“. Radu Morar si Mircea Badea sint 
tributari lui „care“: „Asta-i o atmosfera care nu o cunoastem noi“ (Morar); „Care mai dai bani pe 
ea?“ (Badea). 
Greselile reperate de realizatorii raportului au un dublu efect negativ, in opinia acestora: „Atit 
asupra posturilor, ai caror redactori sint astfel descalificati cultural, cit si asupra vorbitorilor, carora 
li se creeaza confuzii“.  
Ca indreptar pentru derapajele gramaticale, CNA este decis sa aplice pe viitor sanctiuni. „Vom 
mai face inca un raport pina la sfirsitul anului, iar de anul viitor vrem sa avem un raport o data la 
trei luni“, declara Rasvan Popescu, presedintele Audiovizualului. Iar Grigore Zanc, membru al 
Consiliului, puncteaza: „Vom face sesizari si vom da sanctiuni. Acestea vor fi utile in mod sigur 
pentru posturi, care vor face ulterior angajari si in functie de corectitudinea limbii romane. Studiul 
se doreste o grila de analiza proprie la nivelul fiecarui post“. 
 
 
Gandul 
CNA a amendat Antena 1 şi B1 
 
Observatorul din 1, 2 şi 3 octombrie a inclus reportaje cu tema România furată, în care se 
prezenta cum sunt folosiţi banii publici de către funcţionari ai primăriilor din Târgu Mureş, Galaţi, 
Arad, Craiova şi Constanţa. Primarul din Târgu Mureş, Dorin Florea, a reclamat la CNA că a fost 
înregistrat cu camera ascunsă, imaginile fiind difuzate fără acordul său. El a semnalat şi erori în 
comentariile reportajului, considerând că materialul este „tendenţios” şi „denigrator”, cerând un 
drept la replică. În şedinţa din 11 octombrie, CNA a votat amendarea Antenei 1 cu 2.500 lei şi un 
drept la replică dat de Antena 1 primarului din Târgu Mureş.  
În emisiunea 6! Vine presa, difuzată de b1 pe 26 noiembrie, a fost invitată vedeta porno Alina 
Plugaru, aceasta discutând despre intenţiile sale de a intra în politică. Discuţiile au deviat însă 
spre detaliile carierei sale de protagonistă în filmele pentru adulţi, moderatorul încurajând invitata 
să dezvolte acest subiect. Membrii Consiliului au amendat postul cu 5.000 de lei, emisiunea 
încălcând articolul 39, alineatul 2 din Legea Audiovizualului, referitor la protecţia minorilor. (R.N.) 
 
 
Gardianul 
OTV isi ia ratia saptamânala de amenzi de la CNA  
05.12.2007  
 
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a amendat postul OTV cu suma de 2.500 de lei pentru 
difuzarea unor reclame la produse terapeutice. Emisiunea a incalcat legislatia audiovizualului, 
conform careia, „emisiunea de teleshopping consta în difuzarea catre public a unor oferte de 
comercializare directa privind furnizarea contra cost a unor bunuri care pot fi dobândite numai 
printr-un contract la distanta“. De asemenea, „este interzisa mentionarea în publicitate sau în 
teleshopping a unor indicatii terapeutice referitoare la boli precum: tuberculoza, bolile cu 
transmisie sexuala, alte boli infectioase grave, cancer si alte boli tumorale, insomnia cronica, 
diabet si alte boli metabolice“. OTV a difuzat, in cadrul unei emisiuni de teleshopping, din 5 



 11

noiembrie, reclame la produse farmaceutice care trateaza cancerul si disfunctiile sexuale, 
impreuna cu produse de slabit „100% naturale“. 
Alexandru Mihnea Barbulescu 
 
 
Gazeta sporturilor 
Ajută-l pe Gigi! 
de Adrian Popa  
 
"Ăştia de la CNA au dat licenţe cui a vrut şi cui nu a vrut să-şi facă televiziune, numai mie 
nu", a fost reacţia lui Becali după mai multe încercări de a pune pe picioare Becali TV. Principalul 
motiv pentru care acordarea licenţei îi este refuzată ar fi numele postului, considerat o formă prea 
evidentă de publicitate. Mai mult, viitoarea televiziune nu are o grilă TV serios întocmită. 
La iniţiativa site-ului www.stelisti.ro, suporterii Stelei au sărit în ajutorul lui Gigi, oferindu-i o 
pleiadă de variante de nume pentru noul post, care ar putea fi aprobate de CNA.  
Propuneri pentru numele postului: 
- DăDoamne TV 
- PrimulaDNA TV 
- HahaleraTV 
- Augh!Augh!Augh TV 
- IrealityBeKaLiTV 
- maibacTV 
- BaniiMeiTV 
- Pac-Pac TV 
Propuneri de emisiuni pentru grila de programe: 
13:00 One man talk-show (cu Becali în rolul de moderator şi invitat) 
15:00 Concurs interactiv: Jiji întreabă, tu răzpunzi, el cîştigă 
17:00 Reţeta de prînz: brînza cu ceapă  
18:00 Serial: Cum să-ţi înjuri jucătorii în vestiar. Episodul 231  
20:00 Film horror: Gloria - Steaua 1-1  
22:00 Studio mix cu OTV. Subiectul: Cine l-a aruncat pe Bunică din tren?  
23:55 Hahahahahahaha 
24:00 Închiderea programului 
 
 

 
Revista presei locale 

 
Ziarul de Sibiu 03.12.2007 
CNA va sanctiona SC Teleson SRL 
 
Întrunit în sedinta publica la începutul lunii octombrie 2007, Consiliul National al Audiovizualului 
(CNA) a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspectie, cu privire la reteaua de cablu din 
localitatile Dumbraveni, Hoghilag, Laslea, Biertan, Sarosu de Târnave si Copsa Mare din judetul 
Sibiu, apartinând S.C. TELESON S.R.L. cu sediul în Sighisoara, judetul Mures. 
Distribuitorul de servicii S.C. TELESON S.R.L. detine avizul de retransmisie nr. A 
1220.2/10.07.2007 pentru localitatile Dumbraveni, Hoghilag, Laslea, Biertan, Sarosu de Târnave 
si Copsa Mare din judetul Sibiu. Analizând raportul întocmit de inspectorul teritorial al CNA, 
membrii Consiliului au constatat ca S.C. TELESON S.R.L. a încalcat prevederile art. 74 alin. (3) 
din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pe 
cele ale art. 6 alin. (1) din Decizia nr. 12/2003, modificata prin Decizia nr. 262/2003 privind 
eliberarea avizului de retransmisie, întrucât a retransmis servicii de programe fara a fi înscrise în 
oferta de servicii de programe si fara a notifica în prealabil la CNA, modificarea structurii acesteia, 
iar alte programe desi înscrise în oferta aprobata de Consiliu, nu erau retransmise. Potrivit 
dispozitiilor art. 74 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile 
ulterioare: "Distribuitorii de servicii au obligatia de a notifica în prealabil Consiliului orice 
modificare în structura ofertei de servicii de programe retransmise". Conform dispozitiilor art. 6 
alin. (1) din Decizia CNA nr. 12/2003, astfel cum a fost modificata, S.C. TELESON S.R.L. avea 
obligatia legala sa aduca la cunostinta CNA modificarile intervenite în structura ofertei de servicii 
de programe retransmise, cu cel putin 15 zile înainte de efectuarea acestora. În urma controlului 
efectuat de inspectorul teritorial al CNA, în data de 14 august 2007, în localitatea Dumbraveni, 
judetul Sibiu, s-a constatat ca în reteaua de cablu apartinând S.C. TELESON S.R.L. se 

http://www.gsp.ro/autor/8396/Adrian-Popa.html


 12

retransmitea în plus fata de oferta de servicii de programe aprobata, urmatorul program: Film+. 
Din analiza raportului de inspectie rezulta si faptul ca programele Antena 2, MTV Hits, PRO 7, 
Praetech, The Money Channel, ATV, Alfa Omega TV, HBO Comedy, desi înscrise în oferta 
aprobata de Consiliu, nu erau retransmise în retea. La controlul efectuat de inspectorul teritorial 
al CNA, în data de 14 august 2007, în localitatile Hoghilag, Laslea, Biertan, Sarosu de Târnave si 
Copsa Mare, judetul Sibiu, s-a constatat ca în reteaua de cablu apartinând S.C. TELESON S.R.L. 
se retransmiteau în plus fata de oferta de servicii de programe aprobata, urmatoarele programe: 
Film+ si AXN. De asemenea, a rezultat si faptul ca programele Antena 2, MTV Hits, PRO 7, 
Praetech, The Money Channel, ATV, Alfa Omega TV, desi înscrise în oferta aprobata de 
Consiliu, nu erau retransmise în retea. În temeiul dispozitiilor art. 90 alin. (1) lit. f) si alin. (3) din 
Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea 
prevederilor art. 15 din acelasi act normativ, Consiliul National al Audiovizualului a decis 
adresarea unei somatii publice distribuitorului de servicii S.C. TELESON S.R.L. si a dispus 
intrarea de îndata în legalitate, în sensul încetarii retransmiterii serviciilor de programe ce nu sunt 
înscrise în oferta de servicii de programe si a retransmiterii programelor aprobate de Consiliu. În 
cazul în care S.C. TELESON S.R.L nu se conformeaza somatiei, Consiliul National al 
Audiovizualului va aplica sanctiunea prevazuta la art. 90 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 
504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, faptele prevazute la aliniatul (1) al acestui 
articol de lege sanctionându-se cu amenda de la 50.000.000 lei vechi la 500.000.000 lei vechi. 
Sebastian ANGHEL 
 




