
Ev.zilei 
CNA, indecis in cazul "Spaga pentru Remes" 
Floriana Scanteie  
Dupa o ora de dezbatere si niciun rezultat, Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a decis ieri sa-i 
invite pe presedintele TVR, Alexandru Sassu, pe Rodica Culcer, directorul de stiri, si pe reprezentantii 
Agentiei de Monitorizare a Presei (AMP) pentru a stabili daca Sassu a incalcat Legea audiovizualului prin 
trimiterea notei interne cu privire la filmul "Spaga pentru Remes".  
 In nota respectiva, Sassu spunea ca nu este „corecta, legala si oportuna” difuzarea episodului 2. AMP a cerut 
forului sa-si exprime pozitia, asa cum au facut-o deja Clubul Roman de Presa si Comisia de Etica din TVR.  
Pareri impartite in CNA 
Rasvan Popescu, presedintele Consiliului, a cerut colegilor sa-si spuna parerea cu privire la nota interna trimisa 
Rodicai Culer de Alexandru Sassu, la o zi dupa ce TVR a difuzat filmul „Spaga pentru Remes”. Membrii forului s-
au impartit in doua tabere: unii considera ca Alexandru Sassu a recurs la cenzura, in timp ce altii cred ca Rodica 
Culcer se victimizeaza. 
Gelu Trandafir (numit in CNA de presedintie) a spus ca in TVR este „o cenzura de facto”. „Prin faptul ca 
paragraful doi din nota interna a fost pus la final in comunicatul public, mi se pare ca nota interna era menita sa 
blocheze difuzarea partii a doua a inregistrarii,” a explicat Trandafir. Ioan Onisei (numit de PD) a sustinut parerea 
colegului sau, subliniind ca Sassu nu avea dreptul sa faca recomandari editoriale 
De cealalta parte, Grigore Zanc (PRM) si Radu Teodorel (numit de PSD) au sustinut ipoteza unei recomandari pe 
care presedintele-director general ar fi facut-o Rodicai Culcer. „Din punct de vedere legal si deontologic, PDG si-a 
exprimat opinia printr-o nota interna. Daca directorul de stiri a decis sa nu mai difuzeze inregistrarea, inseamna 
ca a luat nota de parerea lui Sassu”, a spus Teodorel.       
Vicepresedintele forului, Attila Gasparik, a propus sa nu se ia o decizie fara audierea celor implicati. Radu 
Teodorel s-a aratat total impotriva „transformarii CNA in instanta”. La acest punct de vedere, Gelu Trandafir a 
replicat: „Nu poti sa practici politica strutului in cazul TVR si apoi sa-ti incordezi muschii fata de OTV”.  
 
NewsIn 
CNA îi va invita pe Sassu, Culcer şi AMP într-o şedinţă a Consiliului 
 Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis, în şedinţa de marţi, să-i invite pe Alexandru Sassu, Rodica 
Culcer şi reprezentanţii Agenţiei pentru Monitorizarea Presei(AMP) într-o şedinţă a Consiliului pentru a clarifica 
dacă Alexandru Sassu a încălcat Legea audiovizualului prin nota internă. 
Membrii CNA au decis să-i invite într-o şedinţă viitoare pe preşedintele-director general al TVR, Alexandru Sassu, 
pe directorul Direcţiei Emisiuni Informative şi Sport, Rodica Culcer şi reprezentanţi ai AMP, dar nu au precizat în 
ce dată va avea loc această întâlnire. 
CNA a discutat, în şedinţa de marţi, cazul nedifuzării de către TVR 1 a continuării înregistrării cu foştii miniştri, 
Decebal Traian Remeş şi Ioan Avram Mureşan, la solicitarea Agenţiei pentru Monitorizarea Presei (AMP), potrivit 
preşedintelui CNA, Răsvan Popescu. "Agenţia pentru Monitorizarea Presei ne-a solicitat să ne pronunţăm dacă a 
fost încălcată legislaţia audiovizuală prin nota internă transmisă de preşedintele-director general al TVR, 
Alexandru Sassu", a explicat preşedintele CNA, Răsvan Popescu. 
Mai mulţi membri ai Consiliului, printre care Gelu Trandafir şi Ioan Onisei, au declarat că este vorba de cenzură în 
acest caz. "Prin faptul că au pus la paragraful doi în nota internă paragraful care în comunicatul public era la final, 
mi se pare că nota internă era menită să blocheze difuzarea părţii a doua a înregistrării", a afirmat membrul CNA 
Gelu Trandafir, în şedinţa de marţi. Paragraful doi din nota internă trimisă de Alexandru Sassu precizează că 
"astfel, ţinând cont de aspectele amintite şi de argumentele de mai jos, consider că a continua difuzarea unor 
materiale similare cu cel contestat până la lămurirea tuturor suspiciunilor şi chestiunilor de ordin legal şi 
deontologic nu este corectă, legală şi oportună". 
Ioan Onisei, membru CNA, a declarat şi el că prin această notă internă a fost încălcată legislaţia audiovizuală. 
"Cred că s-a încălcat articolul 6 din Legea audiovizualului", a declarat Ioan Onisei. Articolul 6 din legislaţia 
audiovizuală precizează că "cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă. Independenţa 
editorială a radiodifuzorilor este recunoscută şi garantată de prezenta lege. Sunt interzise ingerinţe de orice fel în 
conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor serviciilor de programe, din partea autorităţilor 
publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine". 
Un alt membru al Consiliui, Grigore Zanc, a afirmat că nu crede că CNA poate încadra ceea ce s-a întâmplat în 
TVR la cenzură. "Într-o instituţie trebuie să existe o ordine şi dacă e o ordine stabilită de conducerea acesteia, nu 
mai este treaba altor instituţii", a explicat Grigore Zanc. 

mailto:floriana.scanteie@evz.ro


Un alt membru al CNA, Radu Teodorel, a declarat că Alexandru Sassu a exprimat doar o opinie şi că 
departamentul de ştiri a luat decizia ţinând cont şi de opinia lui Sassu, dar că decizia îi aparţine. 
Vicepreşedintele CNA, Attila Gasparik, a propus invitarea părţilor implicate în acest caz. "Eu propun să invităm 
reprezentanţii televiziunii publice aici, pe domnul Alexandru Sassu, pe doamna Rodica Culcer şi pe cei de la 
AMP, pentru a vedea ce s-a întâmplat. Pentru mine e o problemă confuză şi nu aş vrea să intru în jocurile politice. 
Nu cred că doamna Culcer poate să aibă nişte probleme interne de care eu, ca telespectator, nu am voie să ştiu", 
a declarat vicepreşedintele CNA, Attila Gasparik. 
Nota internă trimisă de Alexandru Sassu directorului Direcţiei Ştiri, Rodica Culcer, în data de 11 octombrie, poartă 
antetul Cabinetului preşedintelui-director general, ştampila preşedintelui TVR şi semnătura lui Alexandru Sassu şi 
se adresează direct Rodicăi Culcer. Nota conţine două modificări faţă de textul comunicatului pe care Sassu l-a 
trimis presei, tot în data de 11 octombrie. Prima priveşte înştiinţarea Comisiei de Etică şi Arbitraj. În timp ce în 
comunicat Sassu spune că va înştiinţa Comisia, în nota internă o anunţă pe Rodica Culcer că a sesizat deja acest 
organism. A doua modificare faţă de comunicatul trimis presei constă în plasarea în paragraful doi al notei interne 
precizarea că difuzarea unei alte înregistrări "nu este corectă, legală şi oportună", precizare care, în comunicat, 
se regăseşte în penultimul paragraf. 
Preşedintele CRP, Cristian Tudor Popescu, a declarat, în data de 16 octombrie, după şedinţa Consiliului de 
Onoare în care s-a discutat difuzarea de către TVR a înregistrării cu Remeş şi Mureşan, că nota internă trimisă 
de Alexandru Sassu departamentului Ştiri poate fi considerată o formă de presiune. "Clubul Român de Presă 
consideră că nu prin comunicat, ci prin nota internă, similară ca şi conţinut, pe care (Alexandru Sassu, 
preşedintele-director general - n.red.) a trimis-o Rodicăi Culcer şi departamentului de ştiri, poate fi considerată o 
formă de presiune pentru cei care lucrau în această chestiune", a declarat preşedintele CRP, Cristian Tudor 
Popescu. 
Reporter Cătălin Daniel Cocoş / Vlad Nichita 
 
Gandul 
OTV ar putea rămâne doar cu jumătate de licenţă 
de Diana POPESCU  
Ioan Onisei acuză postul de „joc pervers” 
Dan Diaconescu a anunţat cu pompă că luni a plătit 300.000 RON 
0 foto 0 audio 0 video 0 alte fisiere  
CNA continuă epopeea sancţiunilor cu adresant Dan Diaconescu. Doar ieri, Consiliul Naţional al Audiovizualului a 
amendat OTV cu amenzi în cuantum de 15.000 RON, pentru emisiunile „Lumea de azi… lumea de mâine” şi 
„Dan Diaconescu direct”, o ediţie care a acoperit cazul avocatei braşovene dispărute. În primul caz, amenda a 
fost dată pentru publicitate mascată. În contul „Dan Diaconescu direct”, sancţiunea a fost dată pentru difuzarea, la 
ore accesibile minorilor, de interviuri cu criminali încarceraţi, care-şi dădeau cu părerea despre modul în care a 
fost omorâtă Elodia Ghinescu. 
Întrucât amenzile au devenit pentru OTV la fel de fireşti ca şi pauzele publicitare, CNA ia în calcul soluţii din ce în 
ce mai drastice. „Unii colegi consideră că acolo este un haos, ceva nu merge, ceea ce duce la sancţiuni”, 
sintetizează Răsvan Popescu, preşedintele Consiliului, starea de lucruri de la OTV. „Ar mai urma încă o 
întrerupere a emisiei de trei ore, apoi înjumătăţirea licenţei”, „prevesteşte” Popescu. 
OTV are licenţă din aprilie 2004 şi, conform Legii audiovizualului, perioada pentru care se acordă este de 9 ani. 
Ioan Onisei recunoaşte că „nu există şedinţă lăsată de la Dumnezeu în care să nu monitorizăm postul şi să nu 
trebuiască să dăm sancţiuni”. Mai mult, membrul CNA îl acuză pe Dan Diaconescu de faptul că urmăreşte să 
obţină rating cu orice preţ, încălcând prevederile legale. „Impresia mea, mai ales în ultima perioadă, este că faceţi 
un joc care cred că e periculos pentru dumneavoastră, încălcaţi frecvent legea şi ce mă îngrijorează este 
protecţia copilului şi demnitatea persoanei (…) Apoi vă victimizaţi şi faceţi acest joc, care este pervers”. 
Onisei a fost foarte clar în discuţia de ieri cu Dan Diaconescu: „Nu vă plătiţi amenzile. Am ajuns noi la un pas de 
reducerea cu jumătate a licenţei postului şi nu ne face nici o plăcere. Dacă dumneavoastră vreţi să alegeţi între 
rating şi această posibilă sancţiune, este problema dumneavoastră”. 
Patronul OTV s-a apărat susţinând că, de două săptămâni, are un angajat însărcinat cu gestionarea situaţiei. „Eu 
la ora asta dorm şi nu ştiu ce e pe post şi pe DDTV”, s-a apărat „învinuitul”. Diaconescu a mai anunţat că luni a 
plătit amenzi de 300.000 RON. Gestul a fost calificat de Răsvan Popescu drept o premieră.  
Articole cu acelasi subiect : 
Cotidianul 
OTV risca injumatatirea licentei  

mailto:redactie@newsin.ro?subject=REF:CNA%20%C3%AEi%20va%20invita%20pe%20Sassu,%20Culcer%20%C5%9Fi%20AMP%20%C3%AEntr-o%20%C5%9Fedin%C5%A3%C4%83%20a%20Consiliului
mailto:redactie@newsin.ro?subject=REF:CNA%20%C3%AEi%20va%20invita%20pe%20Sassu,%20Culcer%20%C5%9Fi%20AMP%20%C3%AEntr-o%20%C5%9Fedin%C5%A3%C4%83%20a%20Consiliului
http://www.gandul.info/diana-popescu.html?q=authors:167527&author=Diana%20POPESCU
http://www.gandul.info/poze/actualitatea/otv-ar-putea-ramane-jumatate-licenta.html?3927;967622&type=main_picture&ptr=0
http://www.gandul.info/actualitatea/otv-ar-putea-ramane-jumatate-licenta.html?3927;967622#audio#audio
http://www.gandul.info/actualitatea/otv-ar-putea-ramane-jumatate-licenta.html?3927;967622#video#video
http://www.gandul.info/actualitatea/otv-ar-putea-ramane-jumatate-licenta.html?3927;967622#other#other


Sanctionat iar, de data aceasta cu 15.000 de lei, Dan Diaconescu este la un pas de a-i fi scurtata valabilitatea 
licentei pentru OTV. 
Jurnalul National 
CNA - OTV, avertizat cu reducerea licenţei 
Gardianul 
Dan Diaconescu risca sa piarda licenta OTV pentru puncte de rating  
 
Centrul penru Jurnalism Independent   
Curs: Drepturi conflictuale - identificarea cazurilor de violare a dreptului la viata privata  
Centrul penru Jurnalism Independent  (CJI) gazduieste - in perioada 22-24 octombrie 2007 - un curs organizat de 
Consiliul National al Audivizualului, in cooperare cu CJI, avand ca tema protectia vietii private si a dreptului la 
informare in audiovizual. Cursul este destinat monitorilor locali si  face parte din programul Consolidarea si 
dezvoltarea pregatirii profesionale a sectorului audiovizual din Romania, finantat de Uniunea Europeana prin 
programul PHARE 2004/016-772.03.15.01. Acest program este derulat de Internews in parteneriat cu Agentia de 
Monitorizare a Presei si Centrul pentru Jurnalism Independent. 
 

 


