
Revista Presei CNA_23 iulie 2007 
 
 
 
Revista presei în format electronic poate fi consultata pe Comun (N:)/Comunicare/Revista Presei/Revista de Azi 
 
EVENIMENTUL ZILEI 
Scandalul concursurilor explodeaza la BBC 
Alexandru Bala  
 
Producatorii unor astfel de show-uri i-au mintit grosolan pe telespectatori, declansand un scandal de 
proportii care ar putea afecta credibilitatea BBC.  
 Mai multi editori si angajati ai televiziunii publice britanice BBC risca sa fie concediati in urma unui scandal care a 
explodat in ultimele doua zile din cauza aranjarii unor emisiuni tip concurs interactiv. 
Consiliul de conducere al companiei a promis ca va fi nemilos cu echipa emisiunilor incriminate, dupa „un esec 
semnificativ in controlul acestora”.  
Conform Media Guardian, telespectatorii au fost indusi in eroare si pacaliti in timpul unor show-uri ca „Children in 
Need”, „Comic Relief” si „Sport Relief”, precum si in cazul unor alte trei programe radio si TV, unele dintre ele de 
anul trecut sau chiar din 2005. In toate aceste situatii, membrii echipelor de productie au pozat in castigatori sau au 
folosit nume fictive pentru  a justifica premiile. 
 
Programele primisera „unda verde” 
Scandalul concursurilor trucate vine la putin timp dupa ce organizatia care reglementeaza audiovizualul in Anglia a 
demonstrat aranjarea unei alte emisiuni, „Blue Peter”, pentru care BBC a fost amendat in premiera in istoria sa.  
De altfel, presedintele trustului, Sir Michael Lyons, s-a aratat furios mai ales pentru ca, in urma scandalului „Blue 
Peter”, o monitorizare interna periase toate show-urile din grila postului si le daduse „unda verde”. 
Potrivit acestuia, raportul directorului general Mark Thompson „contine dovezi inca si mai dezamagitoare despre 
insuficienta intelegere si cooperare intre anumite departamente, in legatura cu standardele de acuratete si 
onestitate la care ne asteptam. De asemenea, conducerea editoriala s-a aratat incapabila de a asigura respectarea 
acestor standarde”. 
In cazul emisiunii „Sport Relief”, publicul a fost lasat sa creada ca unul dintre telespectatori sunase si castigase 
competitia, cand, de fapt, „norocosul” era un membru al echipei de productie. Ar fi fost „imposibil” ca emisiunea-
concurs sa „curga” asa cum s-a vazut la televizor, au declarat oficiali ai BBC pentru Media Guardian. 
„Este o greseala foarte grava din partea BBC. Trebuie sa intelegem de ce aceste incidente au avut loc si de ce au 
iesit la suprafata abia azi (joi - n.r.)”, a declarat directorul general adjunct Mark Byford. 
Acesta a mai spus ca „majoritatea” membrilor echipei BBC nici nu s-ar putea gandi sa pacaleasca telespectatorii, 
dar a admis ca acest scandal si valul de acuzatii care i-a urmat poate sa dauneze serios valorilor construite cu greu 
de radioteleviziunea publica britanica: „Un incident de acest gen distruge brandul”. 
 
Responsabilii, concediati sau „trimisi acasa” 
Byford spune ca, desi problema „evident nu este endemica”, nu este nici vorba despre „cativa angajati”. In timp ce 
stafful editorial care a incurajat si a acoperit incidentele va fi pus in fata unor actiuni disciplinare si risca sa fie 
concediat, editorii si responsabilii din conducerea executiva nu vor fi dati afara imediat.  
Potrivit unor surse din institutie, cativa dintre acestia au fost deja informati sa nu se mai prezinte la slujba pentru o 
perioada. De asemenea, BBC nu va mai difuza nicio emisiune produsa de compania RDF, care si-a asumat 
raspunderea, pana ce ancheta interna nu este dusa la bun sfarsit.  
Membrii din conducerea televiziunii, BBC Trust, au declarat, sub protectia anonimatului, ca, daca directorul general 
Mark Thompson si colegii sai nu vor demonstra ca lucrau pentru a scoate la iveala aceste „minciuni”, vor exista 
„consecinte serioase”. 
 
„Pacalelile” 
„Comic Relief”. Intr-un segment al emisiunii-concurs, ale carei venituri erau donate in scopuri caritabile, 
telespectatorii erau invitati sa raspunda la intrebari pentru a avea o sansa la premii care ar fi apartinut unui cuplu 
celebru.  
Dupa ce primii doi apelanti au dat raspunsuri gresite, iar cei care asteptau pe linie au fost deconectati, un al treilea 
telespectator a dat in direct raspunsul corect. Acesta era de fapt un membru al echipei de productie. (data 
difuzarii: 16 martie 2007) 
„TMi”. In urma unei probleme de productie ivite in organizarea competitiei in direct, telespectatorii au fost lasati sa 
creada ca un apelant a castigat concursul.  
Producatorii au recurs la aceasta metoda pentru a justifica eroarea tehnica. Telespectatorul proclamat „invingator” 
era un membru al echipei de productie, care nu a cautat asistenta tehnica inainte de a recurge la acest „artificiu”. 



(16 septembrie 2006) 
„Sport Relief”. Publicul a fost indus in eroare de producatori, care au desemnat un membru al echipei ca 
„norocosul” castigator al premiului.  
BBC a gasit dovezi potrivit carora producatorii au planuit acest „deznodamant” cand si-au dat seama ca 
infrastructura tehnica a emisiunii nu ii permitea sa decurga conform scenariului. (15 iulie 2006) 
„Children in Need”. Intr-un segment al emisiunii tip teledon, difuzata in Scotia, telespectatorilor li s-a citit un nume 
fictiv de castigator. 
Concursul era deschis publicului, insa linia telefonica a fost blocata din cauza unei erori de comunicare, iar 
telespectatorii nu au putut intra in direct.  
Producatorii au ajuns la concluzia ca inventarea unui castigator va rezolva problema, iar subterfugiul lor a rezistat 
aproape doi ani! (18 noiembrie 2005) 
 
 
GANDUL  
Copiii, după ce consumă televiziune şi internet: 
Neatenţi, obraznici şi lacomi 
de Diana POPESCU | 21 IULIE 2007  
În SUA, un copil vede, până la 18 ani, 200.000 de acte de violenţă 

Neatenţi, obraznici şi lacomi 
Distracţia ieftină are, se pare, şi dezavantaje serioase. Conform unui studiu recent, realizat de National Consumer 
Council din Marea Britanie, copiii dependenţi de televizor sunt „lacomi şi nefericiţi”. Conform studiului, „copiii care 
petrec mult timp în faţa televizorului şi computerului sunt mult mai materialişti”. În plus, puştii care preferă 
divertismentul la domiciliu „se ceartă mai mult cu familiile lor, au o părere mai proastă despre părinţii lor şi un mai 
scăzut respect de sine”.  

Însuşi premierul Marii Britanii, Gordon Brown, se plângea, la începutul anului, că internetul şi televiziunea au expus 
copiii la presiunea reprezentată de publicitatea agresivă. Pe vremea aceea nu era încă şef al guvernului, aşa că 
putea critica în voie toate lucurile care-i displăceau. Din actuala sa poziţie, de mai-mare al executivului, alegătorii 
britanici se aşteaptă de la el să amelioreze cumva situaţiaÎn îngrijorătorul raport al NCC se susţine existenţa unei 
societăţi divizate, în care influenţa reclamelor este extinsă inegal asupra diferitelor grupuri sociale. Astfel, copiii 
proveniţi din familii defavorizate urmăresc mai mult programele TV destinate lor, dar şi pe cele destinate unei 
audienţe mai ridicate din punct de vedere al vârstei. Acest lucru a dus la concluzia că aceşti copii sunt expuşi unui 
număr mai mare de reclame, indiferent de grupurile ţintă (cărora le sunt adresate acestea). Conform studiului, „doar 
puţin peste jumătate - 51% - dintre copiii din zonele defavorizate cred că «atunci când creşti, cu cât ai mai mulţi ani, 
cu atât eşti mai fericit». În mod similar, aproape jumătate - 47% - dintre copii din zonele defavorizate «mai bine ar 
cheltui bani făcând cumpărături, decât să facă orice altceva»”. 

În contrast, doar 23% dintre copiii care provin din familiile influente consideră că banii sunt cheia fericirii şi că ieşitul 
la cumpărături este un mod bun de a-ţi petrece timpul. „Aceste variaţii puternice arată că, în unele locuinţe, 
televizorul apare ca o entitate omniprezentă, în special în timpul mesei”, se mai arată în raportul NCC, denumit 
„Watching, Wanting and Wellbeing: Exploring the Links”. 

Americanii au şi ei probleme cu consumul exagerat de programe tv al celor mici. Copiii petrec, în SUA, cam 4 ore 
zilnic urmărind programe de tot felul, în vreme ce „doza recomandată” n-ar trebui să depăşească 1-2 ore. 
Cercetările relevă faptul că micuţii care stau prea mult în faţa televizorului au tendinţa de a deveni supraponderali 
(nu fac mişcare şi văd anual cam 40.000 de reclame la tot felul de lucuri nesănătoase), iar obezitatea e o problemă 
naţională în Statele Unite. Alte „beneficii” sunt scăderea notelor obţinute la şcoală şi a apetitului pentru lectură. În 
plus, specialiştii au studiat şi aici chestiunea violenţei, iar bilanţul e de natură să-ţi dea fiori: până la vârsta de 18 
ani, un copil american urmăreşte cam 200.000 de acte de violenţă. Dacă adăugăm cantitatea enormă de sex, alcool 
şi droguri care apare pe micul ecran, ajungi să te minunezi cum de nu se încaieră toată lumea cu toată lumea, în 
mijlocul străzii. 

Îngrijorarea adulţilor cu privire la efectele nocive ale televiziunii asupra celor mici nu îşi are, însă, rădăcinile într-un 
studiu dat publicităţii în 2007. Încă din anii ’60, psihologii şi pediatrii avertizau asupra influenţei de nedorit pe care 
micul ecran îl are asupra micului telespectator. În 1968, dr. Benjamin Spock nota în cartea sa „Baby and Child 
Care”: „O educatoare mi-a semnalat faptul că puştii pe care îi are în grijă se bat mai des ca înainte, chiar 
neprovocaţi. Când a încercat să afle cauza, cei mici i-au răspuns că la fel fac şi The Three Stooges, la televizor”. 
Exemple similare au tot fost înregistrate, de-a lungul vremii. De la urmările violenţei catodice în viaţa de zi cu zi a 
copiilor şi adolescenţilor şi până la gesturile fatale, copiate după execuţiile văzute la televizor, părinţii şi oamenii de 
ştiinţă au marcat prea multe incidente nefericite. 



Recomandarea specialiştilor este ca părinţii să urmărească programele tv alături de copii, să selecteze ei - pe cât 
posibil - ce anume să vadă cei mici, să închidă televizoarele pe timpul mesei şi al orelor de studiu şi să le ofere 
odraslelor variante de distracţie mai sănătoase. Chiar dacă asta implică şi costuri mai mari. 

 
 
ROMANIA LIBERA 
Benedict reactionarul 
Gelu Trandafir 
 
Este limpede, Benedict XVI nu e interesat de prietenia trusturilor de presa. Nici nu ar avea de ce, nu poate candida 
pentru propria succesiune. Oricum, opinia publica nu ar avea un rol prea mare de jucat. Intr-un conclav, confratii 
cardinali nu rasfoiesc ziarele, nici nu se ghideaza dupa umorile vedetelor TV. Unde mai pui ca, asa cum spun 
catolicii, in astfel de decizii intervine si un personaj misterios, Duhul Sfant, putin dispus sa plece urechea la ce este 
"trendy". 
Discursul despre credinta si ratiune de la Regensburg a fost 
confirmarea ca Benedict XVI va aborda frontal teme care nu sunt "trendy". Evocand pericolul credintei lipsite de 
ratiune, Papa a iritat atunci lumea islamica. Sugerand ca, dupa ce si-a pierdut credinta, Occidentul e pe cale sa-si 
piarda si ratiunea, a provocat si establishmentul occidental.  
Iar Benedict XVI e pus pe "provocari". Acum a restaurat in depline drepturi liturghia de dinaintea Conciliului Vatican 
II, care era norma pana in anii ’60. Se rosteste in latina, este mai lunga, iar preotul sta cu fata spre Rasarit, ca la 
ortodocsi, conducandu-si "autoritar", "nedemocratic" credinciosii catre Hristos. Papa si-a dat si binecuvantarea 
pentru o declaratie care reafirma ca Biserica lui Hristos subzista pe deplin in Biserica Catolica; spre deosebire de 
bisericile ortodoxe, care au continuitate apostolica, taine valide si sunt considerate biserici-surori (chiar daca nu 
sunt in comuniune cu Roma), bisericile protestante nascute din Reforma nu pot fi numite "biserici" in sens propriu, ci 
"comunitati ecleziale".  
Voci indignate au acuzat pe loc "contrareforma", "pasi inapoi" pe calea ecumenismului promovat de Ioan Paul II, 
punerea intre paranteze a "reformatorului" Conciliului Vatican II.  
Citind insa documentele, vom vedea ca liturghia tridentina nu fusese niciodata abrogata, doar ca acum nu mai e 
nevoie de aprobarea episcopului pentru celebrarea ei.  
Apoi, declaratia "Responsa ad quaestiones" nu e nicidecum un document "retrograd", ci unul care clarifica si 
reafirma ceea ce a zis "iluminatul" Conciliu Ecumenic Vatican II. "Reformatorul" Conciliu spunea la fel de limpede ca 
Biserica lui Hristos "subzista in Biserica Catolica, carmuita de urmasul lui Petru si de episcopii in comuniune cu el". 
Mai mult, in anul 2000, cu binecuvantarea lui Ioan Paul II, o declaratie similara, "Dominus Iesus", reafirma 
"subzistenta unicei Biserici a lui Hristos in Biserica Catolica". Dar Ioan Paul II nu poate face "pasi inainte" pe calea 
ecumenismului, si Benedict XVI, care spune acelasi lucru, "pasi inapoi". 
De fapt, sedusi de charisma lui Ioan Paul II, ziarisii il tratau pe fostul Papa cu ingaduinta, dar superficial. Tot ce era 
"controversat" era pus atunci pe seama gardianului credintei, Cardinalul Ratzinger. Ajuns Papa, Ratzinger a ramas 
in continuare "paratrasnet", nimeni nu-l acuza pe actualul sef al Congregatiei pentru Doctrina Credintei, Joseph 
Nevada. 
Cardinalul Ratzinger, in predica rostita inaintea Conclavului, a denuntat "dictatura relativismului care nu recunoaste 
nimic drept definitiv". Or, Biserica tocmai cu lucruri "definitive" se ocupa, in timp ce relativismul ghideaza 
establishmentul media occidental.  
O data cu deteriorarea starii de sanatate a fostului Papa, "specialistii" media care dau astazi verdicte au inceput sa 
se intreaca in speculatii privind succesorul. Inca din 1996 am vazut pus in pagina portretul defunctului Papa. Dar 
trimiterea la tipar a intarziat aproape un deceniu. In acest timp, marile publicatii duceau "in umbra" o munca febrila 
de identificare a posibilului urmas in scaunul Sfantului Petru.  
Privind retrospectiv la tabelele cu candidati si stiind si unele tabele care, depasite de longevitatea fostului Papa, nu 
au vazut lumina tiparului, nu poti fi decat induiosat de ignoranta sau naivitatea celor care le alcatuiau. Multi 
"papabili" au murit inaintea celui pe care trebuiau sa-l inlocuiasca. Criteriile erau comice: are sanse un Papa din 
lumea a treia, din Brazilia, unde sunt cei mai multi catolici, sau din Africa, acolo se dezvolta Biserica cel mai bine; 
bulversata de polonezul Wojtila, Biserica merge acum pe mana specialistilor din Peninsula si vine aproape sigur un 
Papa italian; un Papa american nu are nici o sansa, deoarece SUA sunt singura supraputere etc.  
Biserica nu intelege media, dar cel putin la fel de valabil este si reversul acestei afirmatii. Ne vom insela intotdeauna 
daca vom judeca Biserica Catolica sau Biserica Ortodoxa cu aceleasi criterii dupa care judecam partidele politice 
sau ONG-urile. Revolutii nu vor avea loc. Vor aparea cel mult schisme provocate de oameni ai bisericii care judeca 
tot prea lumeste. Daca vom astepta, totusi, revolutii si nu vom privi lucrurile intr-o desfasurare istorica ce se intinde 
timp de secole, chiar milenii, vom fi intotdeauna dezamagiti de "pasii inapoi" sau ne vom entuziasma naiv de "pasii 
inainte". Acum la moda sunt relatarile despre "pasii inapoi".  
 
Gelu Trandafir este publicist 
 


