
 1

Revista Presei CNA_20-21-22 ianuarie 2007 
 
 
Gardianul 
Ralu Filip l-a iertat pe Dan Diaconescu  
 
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a anulat amenda de 25.000 lei data postului OTV, 
pentru emisiunea „Dorel Pârv“, difuzata pe 19 noiembrie, în care un clarvazator facea previziuni 
în direct pentru telespectatorii care îl sunau. Decizia a fost luata dupa ce Dan Diaconescu a venit, 
joi, la CNA, si a spus ca postul a scos din grila emisiunea cu pricina, membrii CNA considerând, 
astfel, ca si-au atins scopul în aceasta problema.  
Prin portofelul OTV-ului sufla vantul 
Diaconescu nu le-a ascuns membrilor CNA ca impresia sa este ca a luat o amenda prea mare 
pentru cifra de afaceri a postului, de doar 100.000 de euro pe luna. „Am contestat pâna acum 
toate amenzile, pentru ca nu avem de unde sa le platim. Daca am primi si noi o amenda mai 
micuta, poate ar avea toata lumea de castigat“, a spus Dan Diaconescu. Ralu Fillip i-a zis, însa, 
lui Dan Diaconescu ca nu a platit nici o amenda pana acum si ca are o datorie de peste un 
miliard de lei la stat. „Am platit câteva. Orice amenda a CNA-ului ne descumpaneste“, a replicat 
Diaconescu. 
Incalci regulile CNA si esti... somat. Danut stie! 
OTV a primit o somatie publica pentru ca, prin intermediul unor imagini, a dezvaluit adresa 
arhitectului-sef al Capitalei, Adrian Bold. Presedintele CNA, Ralu Filip, a spus ca postul nu a luat 
toate masurile impuse pentru a preveni acest lucru. Inca un lucru care l-a suparat destul de tare 
pe Ralu Filip a fost faptul ca OTV nu a respectat dreptul la replica al reclamantei Rodica Marian 
într-un talk-show în care participantii la emisiune au discutat despre o posibila escrocherie în 
cazul unei mosteniri. 
Izvorul amenzilor de la CNA e nesecat si in cazul National TV 
Postul detinut de patronii companiei European Drinks, care produce si apa minerala „Izvorul 
Minunilor“, a primit de la CNA amenda de 25.000 de lei  pentru difuzarea unui reportaj publicitar 
nemarcat în cadrul unui program de stiri. Reportajul a fost transmis în data de 6 ianuarie, zi 
marcata în calendarul ortodox ca Sarbatoare a Bobotezei, si a prezentat apa minerala „Izvorul 
Minunilor“ ca având semnificatii religioase. În cadrul aceluiasi reportaj, care a durat aproximativ 
trei minute, a fost inclusa si o declaratie a unuia dintre presedintii companiei European Drinks. 
Potrivit CNA, atât asocierea apei „Izvorul Minunilor“ cu o sarbatoare religioasa, cât si nemarcarea 
reportajului respectiv cu însemnul special pentru publicitate reprezinta abateri de la legislatia în 
vigoare (Legea 504, care reglementeaza domeniul audiovizual din România). 
Reclamele trebuie sa prezinte continutul alimentelor 
CNA vrea sa impuna noi reguli pentru publicitatea din audiovizual. Presedintele Filip a explicat ca 
va propune o serie de reglementari noi pentru publicitatea din audiovizual. Printre acestea se 
numara interzicerea recomandarilor medicale la medicamente si produse de larg consum, 
precum si mentionarea, în cazul promovarii bauturilor racoritoare si a sucului, a procentului exact 
de concentrat natural de fructe, dar si a continutului de zahar. De asemenea, o alta prevedere pe 
care unii membri CNA ar vrea sa o introduca în legislatia din audiovizual este specificarea, în 
cazul produselor din carne, a procentului de MDM (o pasta obtinuta prin procesare mecanica, ce 
se amesteca cu carnea din mezeluri, pateu etc). „Publicul trebuie sa stie ca un astfel de produs 
nu e doar carne, ci un amestec din care face parte si aceasta pasta pe care, din pacate, o gasim 
påna si în pateul de ficat“, a precizat Filip.  
 
 
Jurnalul National 
Romania de la televizor 
Ralu Filip  
  
Asa-zisul scandal al biletelor s-a nascut, creste si o sa moara la tv. El nu are nici o legatura cu 
Romania reala, unde se intampla cu totul alte lucruri, unele bune, altele grave.  



 2

Avem posturi tv, emisiuni, analisti si jurnalisti care nu stiu sau nu pot sa existe in spatiul public 
altfel decat vorbind despre politica. Avem prea multi politicieni care adora sa-si piarda timpul 
privind la tv cine si ce discuta despre ei sau discutand ei insisi tot la tv despre altii. Avem si o 
neinfranata apetenta de-a bate apa-n piua. Colac peste pupaza, mirajul sticlei a luat mintile 
multora dintre noi. Aceasta e Romania de la televizor.  
Intr-un asemenea context, este normal ca biletelele sa puna in miscare masinaria de tocat vorbe. 
Sa genereze un vartej devorator de pareri, acuzatii, scenarii, speculatii si angajamente. Sa nasca 
patimi si controverse. Sa intareasca liniile si baricadele fronturilor care ne despart.  
Unii vor sa-l suspende pe presedinte si sa-l demita pe premier. Nu conteaza ca nici presedintele 
si nici premierul nu au facut nimic de natura sa atraga astfel de sanctiuni. Altii se cred pregatiti sa 
conduca tara sau sa intre in guvern. Total pierduta in fata camerelor de filmat, doamna procuror 
general al Romaniei declara ca biletul premierului ar avea teoretic legatura cu coruptia. 
Incompetenta desavarsita in direct si la o ora de varf. De cealalta parte, rezolutia presedintelui 
este asimilata traficului de influenta. Ignoranta totala, tot in direct si tot la ore de varf.  
Prea mult zgomot pentru nimic. Nu cred in independenta absoluta a justitiei. Un singur stat a 
experimentat asa ceva si a esuat lamentabil: Italia, mani pulliti. Abuzul justitiar nu a infrant 
coruptia si nici nu a reformat vreodata justitia. Iata de ce nu impartasesc teoriile care sustin ca 
presedintele, premierul, ministrii, parlamentarii si politicienii, in general, nu au voie sa se pronunte 
sau sa solicite informatii despre cazuri aflate in lucru, pentru ca ar influenta actul de justitie. In 
cazul Handyside, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a stabilit ca libertatea de exprimare 
implica si discutarea si dezbaterea problemelor litigioase inainte si in afara judecatii in presa ori la 
nivelul publicului larg. De acest drept beneficiaza, in egala masura, toata lumea, indiferent de 
functie.  
Primul ministru nu i-a solicitat presedintelui sa intervina in favoarea dlui Dinu Patriciu, ci sa 
discute cu procurorii acuzatiile din raportul Rompetrol: interceptarea ilegala a convorbirilor 
telefonice, accesarea ilegala a conturilor bancare, transmiterea unor documente confidentiale 
partilor cu care Rompetrol era in litigiu. Asemenea acuzatii, daca sunt reale, nu pot lasa pe 
nimeni indiferent, fie el presedinte sau prim-ministru.  
Presedintele i-a cerut ministrului Seres sa analizeze memoriul Alro si sa decida in interesul 
guvernului si al economiei nationale. Un demers absolut legal, practicat peste tot in lume. Nici 
Rompetrol si nici Alro nu sunt entitati economice neglijabile. Pionii economici importanti se bucura 
de o atentie sporita din partea oricarui guvern si presedinte. Exemple gasim cu duiumul in SUA, 
Franta, Italia, Anglia, Germania etc.  
Cum se explica atunci prostia si ipocrizia care au umplut pana la refuz ecranul televizoarelor? Dar 
usurinta si voluptatea de a ne dezbraca in pielea goala in public? Raspunsul e simplu: "Oameni 
de treaba si nu stiu sa-si gaseasca o pozitie solida".  
P.S. Atacul neincetat impotriva drepturilor si libertatilor fundamentale s-ar fi finalizat intr-o alta 
tara din UE cu demisia de onoare a ministrului Justitiei. Asa procedeaza un om demn. Din 
pacate, dna Macovei si-a pierdut demnitatea cu mult inainte de 1989...  
Unii vor sa-l suspende pe presedinte si sa-l demita pe premier. Nu conteaza ca nici presedintele 
si nici premierul nu au facut nimic de natura sa atraga astfel de sanctiuni. Altii se cred pregatiti sa 
conduca tara sau sa intre in guvern. Total pierduta in fata camerelor de filmat, doamna procuror 
general al Romaniei declara ca biletul premierului ar avea teoretic legatura cu coruptia. 
 
 
NewsIn 
Realitatea TV, The Money Channel şi Romantica, în continuare sub aceeaşi licenţă 
Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), a declarat, joi, pentru NewsIn, că, deşi 
omul de afaceri Sorin Ovidiu Vântu a fost condamnat, posturile TV din Realitatea Media vor 
funcţiona, în continuare, sub aceeaşi licenţă întrucât Vântu nu apare ca acţionar sau asociat al 
acestora. 
"Licenţa posturilor de televiziune Realitatea TV, The Money Channel şi Romantica, parte din 
Realitatea Media SA, nu va fi retrasă întrucât Sorin Ovidiu Vântu nu apare ca acţionar", a 
declarat preşedintele CNA, Ralu Filip. El a mai adăugat că, din acest motiv, nu va discuta în 
şedinţele CNA cazul condamnării omului de afaceri. Potrivit articolului 53 din Legea 
Audiovizualului, “nu pot solicita licenţă audiovizuală societăţile comerciale în care un asociat sau 



 3

un acţionar care deţine o cotă mai mare de 10% din capitalul ori din drepturile de vot ale societăţii 
a fost condamnat penal prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă”. 
Deţinătoarea licenţelor audiovizuale ale posturilor Realitatea TV, The Money Channel, Realitatea 
FM şi Radio Guerrilla este Realitatea Media SA. Potrivit site-ului CNA, acţionarii Realitatea Media 
SA sunt: Bluelink Comunicazione (Cyprus) Limited (aproape 55% din acţiuni), Federaţia Petrom a 
Sindicatelor Libere Independente a Asociaţiilor şi Ligilor Apolitice din Ramura Industriilor 
Petroliere România (peste 25%), Petrom Service SA (10%), Global Video Media SA (10%) 
şi, deţinători ai unui pachet de acţiuni mai mic de 1%, Liviu Luca, Cristian Gheorghe Toroipan şi 
Eugen Gheorghe Luha. 
Potrivit CNA, asociat unic al Bluelink Comunicazione este Vitalie Dobînda, iar acţionarii Global 
Video Media SA sunt Petrom Service SA cu peste 99,99%, restul acţiunilor fiind deţinut de Liviu 
Luca, Cristian Gheorghe Toroipan, Eugen Gheorghe Luha şi de Bogdan Radu Negrutzi. 
În aceste condiţii, acţionarii principali ai posturilor Realitatea TV, The Money Channel, Realitatea 
FM şi Radio Guerrilla este Vitalie Dobînda, ci nu Sorin Ovidiu Vântu. Cu toate aceastea, la 
începutul anului 2006, Sorin Ovidiu Vântu a declarat că deţine controlul asupra postului 
Realitatea TV. 
Magistraţii Judecătoriei Sectorului 1 l-au condamnat, joi, pe Sorin Ovidiu Vântu la doi ani de 
închisoare, cu executare, pentru fals în declaraţii şi uz de fals, sentinţa neffind definitivă. 
Reporter Elena Stancu 
Editor Bogdan Oprea 
 
 


