
 1

Revista Presei CNA_20 martie 2007 
 
 
 
Capital 
Greii radiourilor s-au luat la harţă 
 
Vânzarea reţelei Mix FM către grupul SBS a iscat o mare iritaţie la nivelul managementului 
trustului francez Lagardere. Acesta a acuzat „caracterul oneros“ al tranzacţiei şi posibila încălcare 
a legislaţiei, prin realizarea unei concentrări mai mari de 30% din cota naţională de piaţă. 
SBS Broadcasting Media SRL, compania care operează în România televiziunile Prima TV, Kiss 
TV şi posturile de radio Kiss FM şi Magic FM, a cumpărat firma Canet Radio, ce operează 
reţeaua Mix FM, deţinută de omul de afaceri braşovean Aristotel Căncescu. Zestrea SBS în 
România face astfel un salt spectaculos, de la 52 la 77 de licenţe radio.  
Conform ultimului val de audienţă radio (octombrie 2006), grupul SBS are o cotă de piaţă de 
15,4%, în vreme ce Lagardere prin brandurile sale, Radio 21 şi Europa FM, are o cotă de piaţă 
de 24,2%. Mix FM nu a fost auditat în Studiul de Audienţă Radio, deoarece a refuzat să plătească 
taxa aferentă acestui serviciu, aşa că este greu de estimat cu cât va contribui la market-share-ul 
noului proprietar. Cert este faptul că „greutatea“ în piaţa de radio a celor două grupuri concurente, 
SBS şi Lagardere, va deveni sensibil egală. 
Iritarea reprezentanţilor Lagardere a luat, săptămâna trecută, forma unei sesizări adresate CNA, 
în care se arată că „radiodifuzorul (SBS-nota red.) va deţine o poziţie dominantă în formarea 
opiniei publice la nivel naţional, cota sa de piaţă depăşind cu siguranţă pragul de 30% din piaţa 
serviciilor de programe difuzate la nivel naţional“. Mai mult, managementul diviziei de radio 
Lagardere din România nu poate să-şi explice cum de-a ratat tratativele cu Aristotel Căncescu, în 
condiţiile în care a făcut „oferta cea mai valoroasă din punct de vedere economic, fiind refuzaţi în 
ultima clipă într-o manieră greu de înţeles şi de acceptat prin raportare la dispoziţiile Codului 
comercial“- se precizează în sesizarea înaintată la CNA.  
Primele semne legate de vânzarea Mix FM au apărut în decembrie 2006, când Căncescu a 
semnat un precontract cu SBS. Ulterior, omul de afaceri a „jucat la două capete“, discutând şi cu 
Lagardere, dar în final a optat pentru vânzarea către SBS, contra unei sume care se învârte, 
potrivit unor surse din piaţă, în jurul a şase milioane de euro. 
Căncescu a acuzat amestecul CNA în tranzacţie 
Atât Căncescu, cât şi reprezentanţii SBS au invocat prevederile unui contract de confidenţialitate 
şi au refuzat să comenteze preţul şi detaliile afacerii. Căncescu a relatat în faţa CNA faptul că 
tranzacţia cu SBS s-ar fi semnat vineri, 2 martie: „Am negociat şi cu grupul Lagardere, dar 
aceştia au avut o poziţie dură în negociere. Între timp, SBS a plătit un avans şi nu am putut să 
mai dau înapoi“. Acordul CNA pentru această tranzacţie trebuie cerut de SBS în termen de 30 de 
zile, iar sesizarea Lagardere va fi discutată de consiliu la 22 martie. De asemenea, Căncescu a 
acuzat intervenţia autorităţii de reglementare în audiovizual în derularea tranzacţiei, întâi prin 
anularea unei licenţe din reţeaua Mix la Oradea (decizie asupra căreia CNA a revenit ulterior) şi 
apoi prin cercetarea foarte amănunţită a diverselor „chichiţe“ legate de companiile şi persoanele 
implicate în tranzacţie. Astfel, Ralu Filip, preşedintele CNA, şi-a amintit subit că acţionarul 
principal al SBS Broadcasting este Anthony William Ghee, fost membru în boardul companiei şi 
unul dintre cei mai importanţi avocaţi de media din Marea Britanie. Potrivit lui Filip, Ghee nu şi-a 
depus cazierul la dosarul de licenţă, iar însuşi Aristotel Căncescu ar fi făcut, în ianuarie 2007, o 
declaraţie mincinoasă cu privire la companiile de media în care mai este implicat. 
Oricum ar sta lucrurile, disputa de pe marginea tranzacţiei Mix FM scoate la iveală mai multe 
„bube“ ale industriei de radio: tendinţa de concentrare în jurul a doi-trei jucători majori (Lagardere, 
SBS, Media Pro), acoperirea deficitară în teritoriu a reţelelor private aşa-zis naţionale, dar şi 
tendinţele intervenţioniste ale CNA în probleme ce ţin de businessul de media.  
Un alt actor al tranzacţiei Mix FM-SBS, în calitate de consultant pentru cumpărător, a fost omul 
de afaceri Cristian Burci, fostul patron al Prima TV, Kiss FM şi Magic FM.  
Cât despre Lagardere, dacă trustul francezilor doreşte în continuare să cumpere, ar putea să 
opteze pentru reţeaua Radio Deea. Surse din piaţă spun că proprietarii săi ar fi cerut opt-nouă 
milioane de euro.  



 2

Ilie Năstase, preşedintele EDI România, parte a grupului Lagardere, a decis să atace la CNA 
vânzarea reţelei Mix FM către SBS.  
În sesizare se arată că există dubii „cu privire la corectitudinea şi legalitatea tranzacţiei“. CNA va 
analiza sesizarea pe 22 martie, în prezenţa „pârâţilor“.  
Nora Marcovici, şefa operaţiunilor de radio ale grupului SBS în România, a declarat pentru 
Capital că tranzacţia a fost corectă şi nu va duce la depăşirea cotei de piaţă de 30% la nivel 
naţional. 
Pentru ca un radio să aibă distribuţie naţională, trebuie să acopere peste 60% din audienţă. Nicio 
reţea nu depăşeşte ca acoperire 17 milioane de ascultători.  
Aristotel Căncescu, fost patron Mix FM, păstrează, deocamdată, licenţa radio-TV de la Braşov, 
pe care o va vinde totuşi în final.El a declarat în faţa membrilor CNA că şi-a luat un angajament în 
faţa lui SBS pe care nu l-a mai putut denunţa în favoarea ofertei Lagardere. 
 
 
Ziua 
Cosmos TV nu exista 
 
Marea imbratisare intre politica, afaceri si mass-media produce malformatii sociale. Competitia se 
muta din piata si din arena politica in campul mediatic, iar suprapunerea deliberata dintre 
alegator, client si public determina confuzia mesajelor mediatice, teren foarte bun pentru 
manipulare. Dupa modelul de succes Voiculescu-"Felix", devenit, datorita puterii de "stapan al 
Antenelor", dintr-un obscur servant al sistemului de afaceri al Securitatii ceausiste un fel de guru 
al deciziilor parlamentare si al milionarilor de carton postdecembristi, tot mai multi oameni lansati 
in politica romaneasca se viseaza stapani peste presa. In mandatul Iliescu-Nastase ocuparea 
sistemului mediatic prin cumparare era comanda de partid. 
Fracturarea mediului politic dupa 2005 a dus la o competitie dura intre grupari pentru prezenta pe 
ecranul TV si in principalele ziare. Televiziunea publica pe care politicienii romani (cu exceptia 
PD, prin refuzul de a-si desemna reprezentanti in Consiliul de Administratie politizat) n-au incetat 
s-o considere in serviciul puterii si nu al publicului, a cazut recent victima conflictelor din interiorul 
guvernarii. Pe terenul presei comerciale, imparteala s-a transat intre oameni de afaceri afiliati 
unor grupuri politice care le pot conferi protectie. Ei si-au asigurat flancurile, preluand publicatii si 
inventand noi canale de televiziune. 
Cea mai noua ciudatenie din audiovizualul nostru este Cosmos TV. Cum politica in Romania a 
devenit o "Madame-sans-jęne" a societatii, Consiliul National al Audiovizualului a stabilit unele 
restrictii pentru parlamentari si demnitari: ei nu pot avea emisiuni proprii, nu pot fi realizatori tv 
sau moderatori conform art.73 din Decizia 187/2006, privind codul de reglementare a continutului 
audiovizual. Tot acolo se stabileste si regula celor trei parti a prezentei partidelor la televiziune. 
La timpul lor, aceste restrictii au iscat imbufnari si proteste, deopotriva din partea senatorului 
Paunescu cat si a poetului Dinescu, aflat in scaun de secretar de stat ca membru al Colegiului 
CNSAS. 
Solutia? Transformarea in invitat permanent. Aceasta este formula adoptata de "televiziunea lui 
Vadim", Cosmos TV. Unica ratiune de a exista a acestui canal este aceea de a-i da senatorului 
spatiu suficient de a-si debita injuriile, cand scena Parlamentului nu-l mai incape. Sub titulatura 
de "invitat", Vadim Tudor se desfasoara netulburat de prezenta decorativa si subalterna a unor 
moderatori de prisos, intr-un decor penibil. Nici una dintre rigorile profesionale ale unei televiziuni 
nu se regaseste in asa numitele "emisiuni", cum dealtfel deontologia jurnalistica a fost alungata 
din publicatiile conduse de Vadim. In spatiul nostru mediatic si asa saturat de OTV-uri, DDTV-uri 
si alte televziuni de apartament, Cosmos TV este o aparitie ridicola, buna doar pentru a da la 
pamant standardele profesiei si pentru a ne aminti cum arata televiziunea in anii '70-80, cand 
vedeam propaganda alb-negru pe ecranele bombate ale televizorului "Cosmos".Brandusa 
Armanca 
 
 
 


