GLOSAR

Difuzare - transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, în forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului; difuzarea include si comunicarea programelor între persoanele fizice sau juridice detinatoare de licenta audiovizuala sau aviz de retransmisie, în scopul redifuzarii catre public, fara a cuprinde serviciile de comunicatii care furnizeaza informatii ori alte mesaje pe baza de cerere individuala, cum ar fi: telecopierea, bazele de date electronice si alte servicii similare;

Retransmisie - captarea si transmiterea simultana a serviciilor de programe sau a unor parti importante din asemenea servicii, prin orice mijloace tehnice, în integralitatea lor si fara nici o modificare, difuzate de radiodifuzori si destinate receptionarii de catre public;

Radiodifuzor - persoana fizica sau juridica având responsabilitatea editoriala pentru alcatuirea serviciilor de programe destinate receptionarii de catre public si care asigura difuzarea acestora direct sau prin intermediul unui tert;

Serviciu de programe - ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor, sub o anumita denumire si identificat printr-o sigla, în cazul televiziunii, sau printr-un semnal sonor de identificare, în cazul radiodifuziunii;

Comunicare audiovizuala - punerea la dispozitie publicului, în general, sau unor categorii de public, prin orice mijloc de comunicatie electronica, de semne, semnale, texte, sunete, informatii sau mesaje de orice natura, care nu au caracterul unei corespondente private;

Program sau emisiune - o comunicare audiovizuala identificabila, în cadrul unei succesiuni orare a serviciului de programe, prin titlu, continut, forma sau autor;

Distribuitor de servicii - orice persoana care constituie si pune la dispozitie publicului o oferta de servicii de programe pe cale radioelectrica terestra sau prin satelit, prin orice mijloc de comunicatie electronica, inclusiv prin satelit, pe baza de relatii contractuale cu radiodifuzorii ori cu alti distribuitori;

Publicitate - orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale, cu scopul de a promova furnizarea de bunuri, inclusiv imobile si necorporale, sau prestarea de servicii contra cost, fie difuzat în scopuri autopromotionale;

Publicitate mascata - prezentarea în programe, prin cuvinte, sunete sau imagini, a bunurilor, serviciilor, denumirilor, marcilor comerciale sau activitatilor unui producator de bunuri ori prestator de servicii, daca aceasta prezentare este facuta în mod intentionat de radiodifuzor, în scop publicitar nedeclarat, si care poate crea confuzie în rândul publicului cu privire la adevaratul sau scop; o asemenea forma de prezentare este considerata intentionata mai ales atunci când este facuta în schimbul unor avantaje materiale, a unor servicii reciproce sau al altor beneficii cu efect similar;

Teleshopping - difuzarea catre public a unor oferte comerciale directe privind furnizarea contra cost a unor bunuri, inclusiv bunuri imobiliare si necorporale, sau, dupa caz, prestarea unor servicii;

Sponsorizare - orice contributie facuta de o persoana fizica sau juridica neimplicata în activitati de radiodifuziune sau de televiziune ori în producerea operelor audiovizuale, daca aceasta contributie este destinata finantarii programelor audiovizuale, în scopul promovarii propriului nume, a marcii comerciale, a imaginii sau a propriilor activitati ori produse;

Drepturi de exclusivitate - drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati, în vederea difuzarii televizate exclusive de catre acest radiodifuzor, pe o zona geografica determinata;

Eveniment de importanta majora - orice eveniment, organizat sau neorganizat, care poate prezenta interes pentru o parte importanta a publicului si care este cuprins în lista aprobata de Consiliul National al Audiovizualului;

Licenta audiovizuala - actul juridic prin care Consiliul National al Audiovizualului acorda unui radiodifuzor aflat în jurisdictia României dreptul de a difuza, într-o zona determinata, un anume serviciu de programe;

Licenta de emisie - actul juridic prin care Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii acorda titularului de licenta audiovizuala, în conditiile stabilite de aceasta, dreptul de a utiliza, pentru o perioada determinata, una sau mai multe frecvente radioelectrice, dupa caz, în conformitate cu licenta audiovizuala;

Autorizatie de retransmisie - actul juridic prin care Consiliul National al Audiovizualului acorda dreptul de retransmisie pe teritoriul României a unui serviciu de programe care nu se încadreaza în prevederile art. 75 alin. (1) si (2) din Legea audiovizualului 504/2002.



 

 

*