12 februarie 2008

Protocolul de colaborare CNA – A.N.P.C.

Declaraţia de presă a Preşedintelui Consiliului Naţional al Audiovizualului – domnul Răsvan Popescu

     

Încheierea Protocolului de colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (A.N.P.C.) răspunde unei prevederi din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii (art. 13) şi pune bazele unui parteneriat între două instituţii subordonate interesului public.

Acest protocol prevede schimbul de informaţii legate de identificarea practicilor comerciale incorecte utilizate în audiovizual. La solicitarea A.N.P.C., C.N.A. va încerca să obţină datele de  identificare ale autorilor unei eventuale publicităţi incorecte; va analiza sesizările A.N.P.C. privind clipurile publicitare şi va dispune, când e cazul, intrarea în legalitate.

Trebuie să precizez că nu există nici un fel de suprapunere între dispoziţiile Legii nr. 363/2007 şi cele ale Legii nr. 504/2002, domeniul nostru de competenţă fiind audiovizualul, în vreme ce A.N.P.C. se ocupă de întreaga sferă comercială.

Suntem două instituţii aflate într-o alianţă naturală, menite să asigure protecţia cetăţeanului prin informarea lui corectă. În această privinţă, C.N.A. a avut deja numeroase iniţiative:

            Astfel, în 2007, am lansat o dezbatere referitoare la dreptul publicului de a fi corect informat în legătură cu produsele alimentare şi bauturile răcoritoare ce beneficiază de tele-publicitate. Am avut în vedere, în primul rând, reclama care se adreseză copiilor şi care, uneori, urmăreşte scopuri exclusiv comerciale, ignorând consecinţele consumului nesănătos de alimente asupra sănataţii. În final am adus unele modificări Codului C.N.A. prin care se asigură protecţia publicului, a copiilor faţă de conţinutul reclamelor şi am lansat avertizarea referitoare la „excesul de sare, zahăr şi grăsimi”.

            În asociere cu International Advertising Association (IAA) pregătim o campanie de educare a publicului cu privire la alimentaţia sănătoasă.

            Monitorizarea difuzării publicităţii este o temă permanentă pe agenda C.N.A. Acolo unde se încalcă legea dăm somaţii de intrare în legalitate care, după caz, conduc fie la oprirea difuzării spoturilor, fie la modificarea acestora în aşa fel încât să corespundă adevărului. Spre exemplificare, în 2007 au fost emise 54 de decizii pentru reclamă incorectă sau incompletă la produse şi servicii bancare, medicamente, băuturi răcoritoare, dulciuri şi alte alimente.

            Colaborarea cu A.N.P.C. va valorifica expertiza C.N.A. în beneficiul cetăţeanului şi al dreptului său la informare corectă.  

 

            Propunere:

            C.N.A. apreciază  ca necesară constituirea unui organism de autoreglementare care să examineze, înaintea oricărei forme de comunicare publică, dacă din punct de vedere al conţinutului său publicitatea pe care intenţionează să o facă un comerciant respectă dispoziţiile legale privind publicitatea (RAC + IAA).

 


 
 

 

 

*